Friday, February 25, 2011

Lengkapkan ilmu imam dan makmum

Oleh ZUARIDA MOHYIN

DALAM kitab Durratun Nasihin, Rasulullah SAW menerusi hadisnya menjelaskan mengenai manfaat sembahyang berjemaah. Melalui hadis itu Rasullullah bersabda yang bermaksud: "Barang siapa sembahyang lima waktu berjemaah, maka baginya lima perkara (hadiah).

Pertama, dia tidak ditimpa kefakiran dunia. Kedua, Allah membebaskan dia daripada seksaan kubur. Ketiga, dia akan menerima kitab catatan amal dengan tangan kanannya. Keempat, dia melalui jambatan (siratulmustakim) sebagai kilat yang menyambar dan kelima, Allah memasukkannya ke syurga tanpa hisab dan seksa."

Demikianlah betapa besarnya kelebihan yang diperoleh mereka yang melaksanakan solat secara berjemaah.

Malah sebenarnya, fadilat solat berjemaah itu tidak ada noktahnya. Ia sentiasa bertali arus, sambung menyambung, mengembang dan membesar.

Ini kerana bagi yang solat berjemaah, mereka bukan sahaja mendapat setakat 27 darjat, malah dia akan mendapat banyak fadilat dan keuntungan sampingan yang lain lagi, mengukuhkan hubungan sesama individu yang bersolat, ketenangan, pahala iktikaf dan pahala berjalan ke masjid, selain banyak lagi yang bersangkutan dengan aspek duniawi dan ukhrawi.

Ganjaran besar itu kerana solat adalah anugerah yang begitu istimewa. Apa lagi perintah mendirikan solat disampaikan secara terus daripada Allah SWT kepada baginda Rasulullah SAW.

Kita sebagai hamba Allah dan umat Rasulullah mestilah memperkasakan diri untuk mencapai kesempurnaan dalam solat berjemaah.

Kesempurnaan tidak akan berhasil selagi individu itu tidak menguasai ilmu. Imam yang mengetuai solat berjemaah juga perlu mempunyai ilmu seperti syarat sah menjadi imam, jenis imam dan sunat yang dituntut kepada imam semasa solat.

Begitu juga dengan makmum, mestilah mengetahui syarat sah mengikut imam, cara mengikut imam jika terlepas satu atau lebih rakaat serta cara menegur imam sekiranya melakukan kesilapan dalam solat.

Buku Solat Berjemaah Mencapai Fadilat Melalui Kaifiat tulisan Ahmad Faisol Omar yang diterbitkan oleh Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. berusaha mengungkap sisi keilmuan dalam melaksanakan ibadat solat untuk rujukan kepada imam dan makmum.

Syarat, penjenisan, peraturan dan hukum-hakam yang dikemukakan di dalam buku ini, sekurang-kurangnya dapat memberikan penyelesaian terhadap kemusykilan yang sering melanda para Muslim ketika mendirikan solat berjemaah.

Buku setebal 148 muka surat ini menghuraikan pelbagai persoalan tentang solat jemaah yang dibahagikan kepada lima bab. Pada setiap bab, penulis pecahkan kepada tajuk-tajuk kecil bagi memudahkan rujukan. Contohnya, jika pembaca ingin mengetahui bagaimana cara untuk menegur imam yang melakukan kesilapan dalam solat, maka bolehlah merujuk kepada tajuk kecil Menegur dan Membetulkan Imam dalam Bab 4, Hubungan Imam dan Makmum.

Selain itu, penulis turut memberi jaminan bahawa fakta, hukum dan kaifiat beribadat tentang solat berjemaah yang dihuraikan dalam buku ini adalah berdasarkan rujukan kitab yang muktabar.

Kupasan yang ditampilkan dalam menangani setiap permasalahan berteraskan keilmuan Imam Syafie, sekali gus menjadikan buku ini sesuai menjadi rujukan kepada umat Islam di negara ini.

utusan online

Friday, February 18, 2011

Hukum faraid menjamin hak waris sebenar

2011/02/18
KETETAPAN Allah sesungguhnya adalah satu ketetapan yang sekali-kali tidak boleh dipertikai apatah lagi untuk mengubah, meminda, menukar, memalsukan atau apa juga tindakan yang boleh menukar ketetapan itu.

Hakikat ini disebut jelas dalam al-Quran yang wajib diterima umat Islam tanpa memperdebatkan hak itu.
Firman Allah yang bermaksud: “Allah mensyariatkan bagimu mengenai (pembahagian pusaka) anakmu. Iaitu, bahagian seorang anak lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan; dan jika anak itu semuanya perempuan lebih daripada dua, maka bagi mereka dua pertiga daripada harta yang ditinggalkan; jika anak perempuan itu seorang saja, maka dia memperoleh separuh harta. Dan untuk dua orang ibu bapa, bagi masing-masingnya satu perenam daripada harta yang ditinggalkan jika orang yang meninggal itu mempunyai anak dan dia diwarisi oleh ibu bapanya saja, maka ibunya mendapat sepertiga; jika yang meninggal itu mempunyai beberapa orang saudara, maka ibunya mendapat seperenam. (Pembahagian di atas sudah dipenuhi wasiat yang dibuatnya atau (dan) sesudah dibayar hutangnya. (Mengenai) orang tuamu dan anak-anakmu, kamu tidak mengetahui siapa antara mereka yang lebih dekat (banyak) manfaatnya bagimu. Ini adalah ketetapan daripada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Surah An-Nisa, ayat 11)
Walau bagaimanapun, masih ada dalam kalangan umat Islam sendiri yang lantang mempersoalkan ketetapan ini, kononnya menjurus kepada elemen ketidakadilan. Perkara ini sesungguhnya tidak akan timbul jika umat Islam hari ini memahami ilmu faraid.

Apa yang terjadi adalah sebaliknya, apabila umat Islam kurang pemahaman dalam hal ehwal ilmu faraid maka sukar untuk menerima ketetapan Allah. Apa yang dikhuatiri oleh Nabi Muhammad SAW kini menunjukkan kebenaran kerana tidak ramai tahu ilmu faraid.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Pelajarilah ilmu faraid dan ajarkan kepada manusia, kerana ia adalah separuh dari ilmu dan akan dilupakan.Ia juga adalah ilmu pertama yang akan di cabut dari umatku.” (Hadis riwayat Ibnu Majah daripada Abu Hurairah)

Apabila seseorang itu kurang kefahaman mengenai faraid, sudah tentu tidak dapat memahami hubung kait faraid dan sijil faraid. Bagaimana pula jika tidak tahu langsung mengenai faraid. Oleh itu, umat Islam digesa untuk belajar ilmu faraid supaya mendapat maklumat yang tepat.
Bagi mengelak kekeliruan dan salah faham, bahagian satu rencana kali ini mengenai kepentingan memahami ilmu faraid sewajarnya diberi perhatian. Kefahaman mengenai ilmu faraid diharap dapat memberi kesan positif kepada semua terbabit dalam pentadbiran pusaka.

Mengetahui ilmu faraid membolehkan semua pihak dapat berfungsi dan melaksanakan tanggungjawab masing-masing dengan pantas, amanah di samping mendapatkan pahala serta keredaan Allah.

Disebabkan itu juga, tidak akan timbul perkara yang boleh melengahkan atau melambatkan seseorang untuk memperoleh sijil faraid baik di pihak yang membuat permohonan, mengeluarkan sijil faraid atau pihak melaksanakan pembahagian faraid.

INFO

# Faraid dari segi bahasa bermaksud ketetapan dan membawa maksud lain antaranya menentukan, memastikan, menghalalkan dan mewajibkan.

# Menurut istilah syarak pula, faraid adalah pembahagian harta seseorang Islam yang sudah meninggal dunia sama ada meninggalkan wasiat atau tidak. Oleh demikian, semua harta peninggalannya (harta alih dan tak alih) akan dibahagikan kepada ahli waris yang berhak.

# Faraid berasal daripada perkataan faradha dalam bahasa Arab yang bererti ketentuan atau kepastian. Jika dimaksudkan dengan warisan atau harta pusaka, maka ertinya ialah bahagian yang sudah ditetapkan mengikut hukum syarak untuk ahli waris.

# Pengertian ilmu faraid menurut sebahagian ulama ialah ilmu untuk mengetahui cara pembahagian harta pusaka kepada yang berhak daripada kalangan ahli waris.

# Pembahagian faraid kepada yang berhak hukumnya wajib ditunaikan sementara menggalakkan waris simati menyelesaikan pentadbiran pusaka secepat mungkin mengikut faraid hukumnya adalah fardu kifayah. Ikuti bahagian seterusnya pada minggu depan.

berita harian

Wednesday, February 16, 2011

Penyu gergasi ganggu majlis perkahwinan



KATHRYN dan suaminya menolak penyu gergasi di Akuarium Sea Life di London pada Isnin lalu.

LONDON - Seekor penyu gergasi mengganggu satu majlis perkahwinan yang diadakan di dalam Akuarium Sea Life di sini pada Isnin lalu.

Insiden itu berlaku semasa pengantin lelaki menyarungkan cincin di jari pengantin wanita.

Seekor penyu gergasi itu kemudian menghampiri mereka sebelum ia menggigit gaun pengantin perempuan, Kathryn O'Connor.

Kathryn dan pengantin lelaki, James Oliver kemudian bertindak menolak penyu tersebut dengan tangan mereka.

Oliver kemudian meneruskan majlis perkahwinan dengan mendukung isterinya itu manakala seorang jurugambar merakamkan peristiwa melucukan itu. - Agensi

KOSMO ONLINE

Memperingati perjuangan rakyat Kashmir



Persembahan teater yang memukau setiap hadirin daripada kanak-kanak Kashmir.

SAYA mendengar pelbagai kesaksian dan testimoni daripada pejuang hak asasi Kashmir dan keluarga mereka yang mana telah dibunuh, diseksa, di perlakukan dengan buruk, hilang, diancam, ditangkap dan ditahan secara sewenang-wenangnya”.

Begitulah kenyataan Margaret Sekaggya, Pegawai Pelapor Khas Pejuang Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada sidang akhbar sejurus melawat wilayah bergolak Kashmir.

Begitulah nasib lebih empat juta rakyat Kashmir yang dinafikan hak mereka untuk hidup merdeka selama lebih 60 tahun.

Kashmir yang diibaratkan sebagai Palestin Kedua diberikan peluang sulung pada tahun 1948 oleh PBB untuk menentukan nasib mereka sendiri melalui kutipan suara.

Ketika itu cuma ada dua pilihan sama ada bersama India atau Pakistan tanpa pilihan untuk menjadi sebuah negara merdeka dan berdaulat. Malangnya kutipan suara itu tidak pernah berlaku.

Menyorot dan mengimbas sejarah Kashmir semenjak 1947 apabila Pakistan dan India mendapatkan kemerdekaan daripada British, ia merupakan salah sebuah wilayah daripada ratusan wilayah yang menjadi rebutan oleh Pakistan dan India.

Pada ketika itu, wilayah Kashmir diperintah oleh maharaja Hindu bernama Hari Singh walaupun majoriti penduduknya Muslim. Hari Singh mahukan kemerdekaan namun menghadapi ancaman penaklukan daripada suku kaum Pathan dari Pakistan.

Diringkaskan cerita, Hari Singh memohon bantuan ketenteraan India bagi menghadapi serangan Pathan. Sebagai balasan, Hari Singh bersetuju Kashmir menyertai India. Maka bermulalah episod hitam rakyat Kashmir.

Bagi berkongsi rasa simpati, pihak Pesuruhjaya Tinggi Pakistan di Malaysia dengan kerjasama Global Peace Mission (GPM) Malaysia dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menganjurkan dua program utama setiap tahun iaitu Kashmir Black Day dan Kashmir Solidarity Day.

Terbaru adalah Kashmir Solidarity Day di mana penulis mengambil bahagian sebagai salah seorang pembicara.

Selaku aktivis belia dan masyarakat, penulis mencadangkan beberapa tindakan praktikal agar generasi muda Islam memahami dan membantu perjuangan rakyat Kashmir.

Antara lain menubuhkan Friend of Kashmir bagi menyediakan platform kepada generasi muda menyebarluaskan maklumat perjuangan rakyat Kashmir kepada rakan sebaya yang lain terutamanya yang berada di institusi pengajian dan kemahiran.

Memandangkan generasi Y sekarang ini dikenali sebagai generasi yang mesra media sosial internet atau ‘the Net Generation’, seharusnya mekanisme ini dimanipulasikan secara positif untuk menyebarkan maklumat penderitaan rakyat Kashmir sekali gus membangkitkan kesedaran generasi muda membantu meringankan penderitaan mereka.

Sejak 1990 sehingga kini sudah kitra-kira 93,310 rakyat Kashmir terkorban akibat kekejaman pihak berkuasa India. Lebih 107,351 orang menjadi anak yatim dan 105,910 buah bangunan dibakar dan dimusnahkan.

Selain itu, penulis juga menyarankan generasi muda menggunakan kaedah diplomasi awam seperti yang disarankan oleh Dr. Chandra Muzaffar.

Kaedah diplomasi awam ini menyarankan agar lebih banyak bahan-bahan berkaitan perjuangan rakyat Kashmir diterjemah ke dalam pelbagai bahasa agar maklumat ini sampai ke seluruh pelosok penduduk dunia.

Sebagai contoh, dalam konteks Malaysia, generasi muda yang menguasai bahasa Mandarin, harus menggunakan kepakaran mereka menterjemah risalah perjuangan rakyat Kashmir ke dalam bahasa Mandarin.

Ini diyakini dapat menyebarkan maklumat tersebut di kalangan masyarakat Tiong Hua di Malaysia dan masyarakat Cina di Tanah Besar China.

Sebagai nota kaki, jika kerajaan China yang bakal menjadi kuasa besar dunia memahami kepentingan kemerdekaan Kashmir, maka China boleh memainkan peranan strategik dengan mendesak resolusi pungutan suara rakyat Kashmir 1948 diimplementasikan semula.

Inilah sebahagian kecil cadangan yang mampu direalisasikan oleh generasi muda Malaysia bagi menghulurkan salam persahabatan kepada generasi muda Kashmir yang menunjangi kebangkitan terkini rakyat Kashmir.

Sebagai contoh, The Guardian mendedahkan pada musim panas 2010, tentera India menembak mati 50 orang para pemprotes dan majoriti yang terkorban ialah para remaja.

Dalam erti kata, generasi muda Kahsmir merupakan nadi kepada kebangkitan perjuangan rakyat Kashmir.

Sambutan Kashmir Solidarity Day baru-baru ini di kawasan Pesuruhjaya Tinggi Pakistan di Jalan Ampang menampakkan sedikit kelainan.

Di celah ucapan-ucapan dan ceramah-ceramah ringkas diselitkan persembahan drama dan nyanyian yang memberikan ruang kepada para remaja mengekspresi diri mendedikasikannya kepada perjuangan rakyat Kashmir.

Sambutan sebegini akan sentiasa berterusan dan akan diperluaskan ke tempat-tempat lain sehinggalah perjuangan rakyat Kashmir terbela, tanda-tanda kemenangan sudah hampir menjengah seperti kata orang tua-tua, apabila malam terlalu pekat itulah petanda fajar semakin hampir!.

utusan online

Nyaris jadi pendeta



Susunan SITI AINIZA KAMSARI

penampilan terkini Abdullah DeLancey.

KERANA terlalu ingin mendalami agamanya sendiri, hajat seorang pembantu paderi Kristian menjadi seorang pendeta terbantut dan tidak kesampaian.

Sebaliknya, ia memaksa beliau mencari agama lain sebagai pengganti lantas menemukannya dengan Islam yang kemudian dipilih sebagai agama untuk dianuti dengan penuh keikhlasan tanpa paksaan mana-mana pihak.

Apabila memeluk Islam hampir lima tahun lalu, iaitu pada 24 Mac 2006, warga Kanada ini mahu dikenali sebagai Abdullah DeLancey.

Di zaman kanak-kanak sehinggalah dewasa keluarganya membesarkan Abdullah dalam ajaran agama Gereja Pantekosta.

Ia menyaksikannya terlibat secara aktif dalam aktiviti-aktiviti gereja termasuk menyampaikan khutbah untuk Adult Sunday School dan pelbagai lagi tugas selaku pembantu paderi.

"Saya ingin dedikasikan sepenuhnya hidup ini kepada tuhan. Untuk itu saya bercadang menjadi seorang Minister gereja," katanya.

Ini akan membolehkan Abdullah dapat menjayakan misi-misi Kristian dengan lebih agresif dan meluas.

Bagi mencapai matlamat itu itu, Abdullah perlu melanjutkan pengajian dalam Degree in Divinity dan dia telah ditawarkan biasiswa bagi memastikan cita-citanya tercapai.

Tetapi sebelum melanjutkan pengajian dan menyerah diri sepenuhnya kepada gereja, Abdullah mahu melihat kembali ajaran Kristian secara lebih kritikal dan ingin bertanya secara lebih serius mengenai keimanannya selama ini.

Lalu kepada rakan-rakan Kristian yang lain, dia ajukan pelbagai pertanyaan yang selama ini tidak pernah diambil peduli.

"Namun saya sungguh kecewa apabila tiada jawapan dapat mereka berikan kerana segala-galanya telah kukuh. Ia dengan sendirinya menolak apa juga jawapan dan alasan.

"Di samping segala persoalan tersebut, sebenarnya adalah melampaui tahap pemikiran manusia untuk memikirkannya. Jadi sebagai penganut kita patut diam dan menerima sahaja tanpa banyak soal.

"Ini menyebabkan saya terfikir, tuhan telah mengurniakan otak yang sangat sempurna ciptaannya," jelasnya.

"Tetapi kenapa apabila sampai pada persoalan-persoalan yang ditimbulkan itu secara tiba-tiba fungsi otak tidak diperlukan lagi?

"Adakah ini bermakna selama ini agama yang saya anuti ini adalah berasaskan satu keimanan yang buta," soal Abdullah.

Tidak cukup bertanya dengan rakan-rakan seagama, Abdullah mencari jawapannya dalam kitab Injil kerana setiap ajaran mesti berasaskan daripada kitab itu.

"Tetapi tidak satu pun jawapan ditemui. Malah tambah mengelirukan walau cuba difahamkan berkali-kali," katanya.

Akhirnya tanpa sebarang keraguan, Abdullah membuang agama yang selama ini beliau pertahankan.

"Kini saya tidak mempunyai sebarang agama untuk saya percaya. Tetapi saya terlalu percaya bahawa tuhan itu wujud.

"Jadi saya masih memerlukan agama bagi menghubungkan saya dengan tuhan. Di samping hidup ini sukar hendak dilalui tanpa ada sebarang pegangan agama," katanya.

utusan online

Tuesday, February 15, 2011

Ingat roti ingat GAZA



Oleh SITI AINIZA KAMSARI
Gambar ISMAIL KAMADIN

SEORANG penduduk Gaza yang berusaha menjayakan tanam semula pokok zaitun yang dimusnahkan oleh tentera Zionis dalam tragedi Disember 2008.

AKHIR minggu lalu, seluruh dunia menyaksikan satu lagi peristiwa paling bersejarah iaitu Saqata Mubarak (Mubarak Tumbang). Ia merujuk kepada berakhirnya era kezaliman sekutu Israel, Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang tidak sahaja 30 tahun memerintah menyebabkan rakyat sendiri menderita.

Begitu juga dengan rakyat Palestin yang turut menerima kesan tragedi kemanusiaan yang teruk.

Ia akibat pemerintahan Mubarak yang terlalu tunduk kepada kehendak rejim fasis Zionis Israel, supaya jangan sesekali pintu sempadan Mesir-Gaza, bolos.

Bertahun-tahun lamanya sejak Perjanjian Kem David pada September 1978 dimeterai antara Presiden Mesir ketika itu, iaitu Anwar Sadat dan Perdana Menteri Israel, Menachem Begin, maka kedua-dua rejim akan sentiasa memastikan Bandar Gaza terkepung.

Mereka menyekat dan memutuskan seluruh bantuan elektrik (sehingga kini bekalan tersebut hanya dibenarkan selama enam sehingga lapan jam sahaja sehari), makanan, air, ubat-ubatan dan sebarang pengangkutan dan perhubungan terutamanya melibatkan Semenanjung Gaza dan Bandar Gaza itu sendiri.

Maka bandar itu boleh disifatkan sehingga kini sebagai penjara paling besar pernah wujud di muka bumi ini. (Bandar tersebut menyamai keluasan separuh negara Singapura, terbesar di Semenanjung Gaza).

Namun seolah-olah bagaikan satu ‘perjanjian’ juga, apabila pada tahun termeterainya perjanjian Kem David itu, telah lahir seorang pemuda yang diamanahkan kepadanya untuk membela nasib seluruh rakyat Palestin.

Maka secara kebetulan pada hari ini, ia bukan satu rahsia lagi bagi seorang pemuda, iaitu Ir. Abdelrahim M. Shehab 33, yang mengerah seluruh tenaga usia mudanya untuk memastikan saudara mara seagamanya yang tertindas di bumi kelahirannya Palestin dapat dibela.

Beliau merupakan Pengerusi sebuah pertubuhan sosial terbesar di Bandar Gaza, iaitu The Islamic Society of Jabalia (ISJ), yang baru-baru ini ditemui di Kuala Lumpur dalam misi beliau untuk mendapatkan sokongan dari rakyat negara untuk kita sama-sama membela nasib saudara seagama yang tertindas itu.

Dalam pertemuan itu, terlebih dahulu kami menyentuh mengenai situasi yang berlaku di Mesir dan kesannya kepada pintu sempadan di Gaza yang satu-satunya menghubungkan rakyat Palestin dengan dunia luar.

Mungkinkah perubahan yang berlaku di Mesir itu akan membolehkan pintu sempadan dibuka atau sekurang-kurangnya dilonggarkan sedikit pergerakan di sana.

Dalam hal ini kata Abdelrahim, tidak banyak yang boleh diharapkan terutama untuk pintu sempadan itu di buka.

“Israel semakin tidak senang duduk. Mereka langsung tidak dapat memejamkan mata dan keselamatan di sempadan mereka tingkatkan berpuluh kali ganda berbanding sebelum ini.

“Menjadikan lebih teruk, bekalan minyak dan gas langsung tidak dapat dibawa masuk,” kata Abdelrahim.

Begitupun, sebagaimana yang diharapkan seluruh warga dunia yang prihatin terhadap nasib rakyat Palestin, perubahan kepimpinan di Mesir diharapkan memberikan senario yang lebih positif demi mengembalikan maruah kemanusiaan yang tercemar oleh perlakuan-perlakuan kejam kedua-dua rejim Mesir dan Israel.

Maka dalam menantikan apa juga bentuk perubahan yang bakal berlaku kepada soal polisi terhadap kawalan terhadap sempadan itu sehingga ada yang menyifatkan bahawa tahun 2012 adalah tahun Pembebasan Palestin, maka masing-masing terus berusaha untuk menunduk dan mengalahkan rejim dan sekutu-sekutu Israel.

Aktivis seperti Abdelrahim sendiri perlu meneruskan visi dan misi untuk membantu penduduk Gaza bagi kembali pulih dari kesan tragedi terkutuk, serangan Israel terhadap bandar itu pada Disember 2008.

“Walaupun sudah beberapa tahun berlalu sejak tragedi itu berlaku, keindahan Gaza masih belum lagi dapat dikembalikan.

“Ramai rakyat kami masih menanggung derita kesan perang ketika dunia Barat terutama pemimpin dan media terus melihat Gaza sebagai bandar yang ‘kembali tenang’.

“Tanpa menggerakkan sebarang tangan ataupun kaki mereka untuk membantu rakyat yang menjadi mangsa akibat dari perbuatan terkutuk sekutu mereka,” kata Abdelrahim.

Menurutnya, sehingga kini tidak ada mana-mana badan dunia yang berusaha untuk membayar sebarang pampasan perang terhadap penduduk Gaza, jauh sekali dari pihak Israel.

“Sedangkan tahukah anda setiap rumah (kalau sesuai dipanggil rumah) dan khemah-khemah sementara kepada lebih dari 5,000 penduduk Gaza jika diketuk, maka akan dapati sesuatu yang amat menyayatkan hati.

“Jika anda mengetuk mana-mana pintu rumah orang di Gaza, Insya Allah anda akan dapati di dalam rumah tersebut satu hingga lima jenis penghuninya, terdiri daripada anak yatim, yang hafiz Qur‘an, yang cacat anggota, mujahid atau ahli keluarga yang tiada dirumah kerana berada di penjara Israel,” kata Abdelrahim.

Kesemua mereka itu tetap mempunyai semangat perjuangan yang sangat tinggi tetapi pada tahap kualiti kehidupan adalah yang paling rendah.

Lalu Abdelrahim sama sekali tidak menoleh kebelakang apatah lagi bimbangkan soal keselamatan kerana di pundak bahunya terpikul pelbagai tanggungjawab bagi kelangsungan hidup penduduk Gaza.

Jika pemuda lain memilih untuk menggalas senjata sebagai pejuang tetapi beliau memilih jihad ekonomi supaya rakyat Palestin dapat terus bangun membebaskan negara dari cengkaman Israel dan yang penting, Masjid Al Aqsa tidak jatuh ke tangan Israel itu.

“Siapa yang tidak sedih mengenai nasib yang menimpa lebih-lebih lagi terhadap kesucian agama sendiri. Jarak yang memisahkan antara bandar kelahiran saya, Jabalia dengan Masjid al Aqsa di Baitul Maqdis hanyalah sejauh 74 kilometer sahaja.

“Tetapi rasanya, saya lebih mudah keluar masuk ke Malaysia dan lain-lain negara berbanding untuk masuk ke Masjid tersebut,” katanya.

Pelbagai projek yang ISJ telah jayakan bagi mengisi keperluan penduduk Gaza.

Ikan sebagai keperluan protein utama misalnya adalah sangat terhad bekalannya di Gaza.

“Para nelayan hanya dibenarkan menangkap ikan dari jarak tiga kilometer sahaja dari pantai, lebih dari itu mereka akan ditembak. Ini menyebabkan kami terpaksa menjayakan sistem penternakan ikan didarat bagi memastikan bekalan cukup,” katanya.

Projek ternak ikan penting terutama untuk diberi kepada ibu-ibu yang hamil bagi memastikan si ibu dan bayi yang dikandung memperolehi bekalan dan khasiat yang mencukupi.

Ini menjelaskan kepada kita betapa ibu-ibu yang mengandung umpama ‘permaisuri anai-anai’ yang dijaga sepenuhnya di Gaza.

Ini kerana mereka bakal melahirkan pelapis pejuang-pejuang yang sedia mati mempertahankan Palestin.

utusan online

Al-Idrisi pelopor ilmu geografi



Globe yang dihasilkan oleh al-Idrisi semasa pemerintahan Roger II Raja Sicily.

AL-IDRISI atau nama lengkapnya Abu Abdillah Syarif al-Idrisi, dilahirkan pada tahun 493 H di Ceuta (sekarang di sempadan antara Maghribi dengan Sepanyol).

Para penulis Barat menyatakan bahawa Al-Idrisi mula menimba ilmu di Cordova, Sepanyol. Malah beliau juga turut melakukan perjalanan yang jauh termasuk ke Afrika Utara.

Para ilmuwan Barat memberi pujian kepada beliau sebagai salah seorang ahli geografi yang tiada tandingan.

Salah satu kitabnya, iaitu kitab Nazhat al-Mushtaq fi Ikhtiraq al-Afaq atau Temasya Orang-orang Yang Rindu Untuk Menjelajah Ufuk telah diterbitkan di Perancis dalam bentuk ensiklopedia dan dianggap sebagai buku ilmiah yang asli dan paling besar pengaruhnya pada Abad Pertengahan.

Buku tersebut turut mendapat perhatian ilmuwan Barat, Barone yang menyatakan: "Buku geografi al-Idrisi tiada bandingannya dengan buku geografi mana sekalipun sebelumnya dan sentiasa dijadikan sebagai rujukan oleh para penulis sejarah dan geografi di sebahagian kota-kota besar dunia ketika itu."

Pada tahun 1129-1140 M, iaitu ketika pemerintahan Raja Sicily, Roger II, Al-Idrisi melaksanakan program penelitian dan telah menghadiahkan sebuah bola bumi (globe) yang diperbuat daripada perak.

Malah kitab yang berjudul Nazhat al-Mustaq fi Ikhtiraq al-Agaq atau disebut sebagai Kitab Rujar telah diabadikan sebagai The Book of Roger kerana ia merupakan dorongan daripada Raja Sicily itu sendiri.

Selain itu, Al-Idrisi juga telah mencipta 71 buah peta. Pada tahun 1931, peta tersebut telah dipisahkan lalu dicetak dengan warna dan telah diterjemahkan dalam bahasa Latin. Bagaimanapun, pada tahun 1951, peta tersebut dicetak dalam bahasa Arab.

Kitab karangan Al-Idrisi yang lain, berjudul Al-Adwiyah al-Mufradat juga turut ditemui oleh H. Ratter di Perpustakaan Fatih di Istanbul pada tahun 1928.

Meskipun naskhah tersebut kurang lengkap, namun karyanya itu kerap disebut oleh al-Baytar.

Malah dalam kitabnya itu, beliau menghasilkan sinonim-sinonim untuk setiap ubat-ubatan termasuk ubat bius di dalam 12 bahasa.

Bagaimanapun, teks lengkap daripada bukunya yang berjudul The Book of Roger telah diringkaskan dan terdapat banyak bahagian yang diolah tanpa alasan yang jelas dan meyakinkan.

utusan online

Dunia indah matematik di mata Ikhwan



Oleh ZUARIDA MOHYIN
Gambar MUHAMAD IQBAL ROSLI

Muhammad Ikhwan Azlan (berdiri) telah mengikuti persediaan Pasukan Olimpiad Matematik Antarabangsa sejak menuntut di MRSM lagi.

MATEMATIK dikatakan suatu subjek yang sangat kompleks dan memerlukan bahan atau kaedah yang khas untuk mempelajarinya.

Isi kandungannya juga sangat berturutan iaitu melibatkan proses mental yang tinggi dan perlu memenuhi tuntutan kognitif iaitu berfikir secara analisis, rasional, logik, berupaya membuat penaakulan dan mahir dalam menyelesaikan sebarang masalah.

Ini menjadikan ia satu subjek yang berat, susah lagi membosankan, tambah dengan tanggapan kononnya orang Melayu memang semulajadinya sukar menguasai ilmu itu.

Mitos-mitos inilah yang menyebabkan segelintir masyarakat kita menerimanya sebagai satu kenyataan apabila di kalangan pelajar Melayu itu tidak menguasainya.

Lebih menyedihkan apabila Islam sering digambarkan sebagai agama yang mundur dan dikatakan tidak menggalakkan umatnya menuntut dan menguasai pelbagai lapangan ilmu.

Kenyataan itu bukan saja tidak benar tetapi bertentangan dengan hakikat sejarah.

Sejarah membuktikan betapa dunia Islam melahirkan banyak sarjana Islam dan ilmuwan Islam yang cukup hebat dalam bidang masing-masing termasuk matematik.

Salah satu ciri yang dapat diperhatikan pada para cendekiawan ilmuwan Islam ialah mereka tidak sekadar menguasai satu bidang ilmu malah penemuan dan penciptaan mereka inilah yang telah dijadikan rujukan Barat.

Hakikatnya, kehidupan seharian kita itu sendiri sememangnya telah dipayungi dengan ilmu-ilmu matematik. Contohnya, celik sahaja mata, pengiraan masa telah menjadi aspek utama dalam merencanakan rutin harian kita pada hari itu dan seterusnya.

Kebijaksanaan seseorang itu dalam pengurusan masa menatijahkan kehidupan harian yang sempurna.

Bertitik-tolak daripada situ, sememangnya bidang matematik tidak boleh dipandang enteng, lebih-lebih lagi di kalangan orang Islam.

Perkara itu ditegaskan oleh Pembantu Penyelidik di Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains Matematik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Muhammad Ikhwan Azlan dalam satu pertemuan bersama Mega, baru-baru ini.

Malah pemuda yang berusia 27 tahun itu yang juga pensyarah separuh masa Program Luar Kampus, Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam subjek Logik Matematik dan Teknik Pembuktian turut terpanggil membetulkan salam faham yang dibimbangi akan sebati dalam pemikiran orang Melayu, sekali gus menjadi satu kerugian besar.

"Matematik sebenarnya tidaklah sesukar yang disangka kebanyakan orang.

"Mungkin kerana imej yang selalu dipaparkan oleh media mengenai orang matematik yang berkaca mata tebal, berperwatakan aneh dan lemah dalam bersosial mematikan minat sesetengah orang untuk dikaitkan dengan matematik.

"Mungkin juga kerana frasa-frasa seperti subjek ini susah, habislah kau kena ambil matematik, atau hafal sahajalah rumusan ini kerana memang tidak akan boleh faham punya, membuatkan matematik yang pada hakikatnya tidaklah sesukar mana, menjadi satu beban psikologi, lalu betul-betul menjadi sukar," ujar Muhammad Ikhwan yang kini antara jurulatih Pasukan Olimpiad Matematik Antarabangsa.

Bagi menjelaskan adakah seorang yang tidak baik penguasaan dalam matematik merupakan noktah untuk mereka berjaya atau menguasai bidang ini, kata Muhammad Ikhwan, jika noktah yang dimaksudkan itu adalah berhenti langsung daripada menekuni matematik dan tidak mahu ada kaitan langsung dengan sesuatu yang mempunyai sifat matematik, sudah tentulah tidak wajar.

Katanya, perlu pula dikenalpasti apakah pula yang dimaksudkan 'tidak baik' dalam penguasaan matematik itu. Adakah tidak baik disebabkan markah peperiksaannya rendah? Atau bagaimana?

Adakalanya seseorang itu menyangka dia 'tidak baik' dalam menguasai sesuatu bidang ilmu atau kemahiran, namun tanpa disedarinya dia sebenarnya mempunyai kebolehan yang tersembunyi yang belum dikenali lagi.

"Sebenarnya, matematik bukan terhad kepada apa yang ada di dalam buku teks. Matematik adalah satu disiplin berfikir yang jelas, yang meliputi banyak aspek kehidupan dan kewujudan.

"Bayangkan seorang kanak-kanak yang bermain buaian. Apabila buaian itu sedang berhayun, tiba-tiba dia melompat daripada buaian.

"Kanak-kanak ini melakukan perkara ini beberapa kali sehinggalah dia dapat menentukan bilakah waktu yang paling sesuai untuk melompat supaya lompatan itu lebih jauh. Apabila kanak-kanak ini cuba menyelesaikan 'masalahnya' ini, dia sebenarnya sedang berfikir secara matematik, mungkin tanpa disedarinya sendiri, kawan-kawan, ibu bapa atau guru-gurunya," jelas beliau.

Menjelaskan lanjut, kata Muhammad Ikhwan, ketika membeli-belah di pasar malam, seorang itu mungkin berkira-kira gerai manakah yang harus disinggah dahulu.

Gerai yang dekat tetapi ramai pelanggan atau gerai yang jauh tetapi mungkin kurang bilangan pelanggannya? Pilihan manakah yang akan menjimatkan masa? Itu juga masalah matematik.

"Jika seseorang itu amat berminat untuk bertimbang-tara dengan masalah-masalah seperti ini di dalam fikirannya, dia sebenarnya sangat meminati dan berkebolehan dalam matematik, walaupun markah matematiknya mungkin tidak menggambarkan minat dan kebolehannya itu.

"Namun jika seseorang itu betul-betul tidak berminat, maka tidak bolehlah dipaksa, melainkan perkara-perkara yang asas sahaja. Perlulah pula dikenalpasti apakah minat dan kelebihan lain mereka," katanya yang pernah dua kali mewakili negara di Washington, Amerika Syarikat (2001) dan Glasgow, Scotland (2002).

Ditanya kelebihan yang dimilikinya itu adakah ia satu anugerah atau bakat yang boleh diasah? Terang anak sulung daripada empat adik-beradik, baginya ia adalah kedua-duanya sekali.

"Setiap kelebihan dan kekurangan sememangnya adalah anugerah-Nya yang perlu disyukuri dan diredai. Pada masa yang sama ia juga amanah yang perlu dipelihara.

"Seorang yang dikurniakan tubuh yang tinggi dan lincah tidak mungkin dapat bermain bola keranjang dengan baik jika dia tidak melatih dirinya bermain bersungguh-sungguh. Begitu juga dengan matematik.

"Walaupun seseorang itu diberikan kelebihan dalam menguasai bidang matematik, jika tidak disertakan dengan ketekunan dan kesabaran, sukar untuknya sampai ke ufuk-ufuk ilmu ini," katanya.

Justeru itu ujarnya, jika seseorang itu sudah menguasai tahap matematik tertentu, dia seharusnya mencabar dirinya ke tahap lebih tinggi.

"Seorang yang dikurniakan kelebihan memahami matematik seharusnya berusaha memahami matematik yang lebih dalam dan sukar," akui Muhammad Ikhwan.

utusan online

Perawi Qiraat Hamzah

Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD

PERAWI pertama Qiraat Imam Hamzah ialah Khalaf dan perawi keduanya ialah Khallad. Kedua-dua perawi ini mempelajari dan menguasai Qiraat Hamzah melalui seorang muridnya yang bernama Imam Sulaim. Ini bermaksud Khalaf dan Khallad tidak bertalaqi dari Imam Hamzah.

Imam Sulaim adalah murid Imam Hamzah. Beliau berkhidmat dalam pengajaran al-Quran dan mengembang Qiraat Imam Hamzah dalam tempoh yang panjang.

Ramai ulama yang mengambil ilmu Qiraat dari imam Sulaim antaranya Khalaf dan Khallad.

Nama penuh Imam Khalaf ialah Khalaf Ibn Hisyam Ibn Tha'lab. Dalam Qiraat Tujuh beliau adalah perawi kepada Imam Hamzah. dalam Qiraat Sepuluh beliau adalah seorang Imam yang mempunyai dua perawi iaitu Ishak dan Idris.

Khalaf dalam Qiraat Tujuh dan Khalaf dalam Qiraat Sepuluh adalah orang yang sama. Namun, daripada sudut bacaan sebagai salah seorang imam dalam Qiraat Sepuluh beliau mempunyai pilihan bacaannya sendiri iaitu sebanyak 120 tempat berbeza ketika beliau adalah perawi kepada Imam Hamzah.

Imam Khalaf lahir pada tahun 150 hijrah. Beliau menyempurnakan hafazan al-Quran ketika berusia 10 tahun. Ramai ulama yang memujinya dengan mengatakan beliau seorang yang amat dipercayai, zuhud, kuat beribadat dan alim.

Guru-guru yang memberi ilmu dan mengajar al-Quran kepada Imam Khalaf ialah Sulaim ibn Isa, AbdulRahman Ibn Abi Hammad, Yaaqub Ibn Khalifah al-'Asyi, Ubaid ibn Aqil, al-Kisai dan ramai lagi.

Beliau meninggal dunia pada tahun 229 hijrah di Bahgdad.

Perawi kedua Imam Hamzah ialah Khallad Ibn Khalid Abu Isa. Lahir pada tahun 130 hijrah ketika pemerintahan Hisyam atau Marwan.

Khallad meriwayat Qiraat Hamzah melalui gurunya Imam Sulaim. Ketekunan dan usahanya dalam menuntut ilmu menjadikan beliau seorang yang paling mantap menguasai bacaan Imam Hamzah.

Selain berguru dengan Sulaim, beliau juga bertalaqi dengan Husin Ibn Ali al-Ju'fi, Abu Bakr 'Ayash dari Imam 'Asim dan juga Abu Ja'far Muhammad Ibn Hasan al-Rawasi.

Beliau meninggal dunia pada tahun 220 hijrah.

Perbezaan bacaan antara riwayat Hafs yang selalu kita amalkan dengan Qiraat Imam Hamzah melalui dua perawinya adalah amat jelas dan bilangan perbezaan amat banyak.

Justeru, untuk mempelajarinya tidak cukup dengan merujuk kepada kitab sahaja atau mengikut rakaman suara qari terkenal, tetapi ilmu ini mestilah diambil dan mempelajarinya secara musyafahah atau disebut talaqi daripada guru.

utusan online

Dilema Abu Ubaidah bunuh bapa sendiri

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

DALAM perang Badar banyak peristiwa yang menjadi iktibar dan pengajaran kepada semua. Antaranya ia menyaksikan majikan dibunuh oleh hambanya sendiri, seperti yang berlaku terhadap Bilal yang membunuh bekas majikannya, Umayyah bin Khalaf.

Selain itu, terdapat beberapa peristiwa yang melibatkan pembunuhan antara anak beranak (anak membunuh bapa), adik beradik dan saudara mara,

Walaupun mereka mempunyai hubungan darah dan persaudaraan tetapi disebabkan mahu menegakkan Islam, masing-masing terpaksa menghadapi situasi yang tidak ubahnya seperti ditelan mati mak, diluah mati bapa.

Cinta terhadap Islam mengatasi segala-galanya hatta terpaksa membunuh bapa sendiri.

Antara peristiwa yang membabitkan pembunuhan bapa sendiri ialah bagaimana seorang sahabat baginda, Abu Ubaidah Al Jarrah yang terpaksa membunuh bapanya sendiri, Abdullah Al Jarrah.

Tetapi, ia bukan sesuatu yang disengajakan. Si anak tidak mempunyai pilihan setelah bapanya tetap menolak Islam walaupun puas dipujuk.

Dalam kes Abu Ubaidah, bapanya sendiri yang mencarinya sewaktu perang tersebut kerana Abdullah mahu membunuh anaknya itu.

Ia ekoran Abu Ubaidah dikatakan sanggup membuang keluarga semata-mata untuk memeluk Islam termasuk meninggalkan Mekah dan menjadi pengikut Nabi Muhammad.

Abu Ubaidah adalah anak yang paling disayangi oleh bapanya yang merupakan seorang saudagar.

Segala harta kekayaan Abdullah diturunkan kepada Abu Ubaidah termasuk memberi modal untuk berniaga.

Tetapi Abdullah sangat kecewa dan memutuskan hubungan dengan Abu Ubaidah apabila anaknya itu memeluk Islam. Malah, Abu Ubaidah turut di seksa selain kekayaannya dirampas.

Dalam keadaan sehelai sepinggan Abu Ubaidah mengadu nasib kepada Rasulullah SAW.

Abdullah bertambah sakit hati apabila anaknya itu turut berhijrah ke Madinah. Sejak itu, Abdullah sentiasa berazam untuk membunuh Abu Ubaidah.

Kemarahan Abdullah terhadap anaknya makin bertambah apabila Abu Jahal sentiasa mengapi-apikannya supaya meneruskan niatnya untuk membunuh Abu Ubaidah.

Jika Abdullah sanggup membunuh anaknya sendiri, maka sebagai ganjaran dia akan dilantik menjadi salah seorang pembesar yang paling terhormat seluruh Tanah Arab.

Abu Ubaidah sendiri menyedari niat bapanya itu. Semasa Perang Badar beliau sentiasa mengelak daripada terserempak atau bertembung dengan bapanya.

Namun atas maklumat tentera Quraisy yang ternampak kelibat Abu Ubaidah, mereka segera memberitahu kedudukan si anak itu kepada Abdullah.

Sebaik mengetahui kedudukan Abu Ubaidah, Abdullah pun segera meluru dan memburu anaknya.

Menyedari tindakan bapanya itu, Abu Ubaidah melarikan diri supaya seboleh-bolehnya beliau tidak mahu berdepan dengan bapanya sendiri.

Tetapi akhirnya Abu Ubaidah tidak boleh melarikan diri lagi. Beliau berjaya dipintas oleh bapanya dan mereka akhirnya berdepan antara satu sama lain.

Lalu dia merayu kepada bapa supaya antara mereka tidak saling berbunuh-bunuhan dan mengakui kebenaran mengenai Islam supaya masing-masing selamat.

Namun Abdullah dengan pedang yang terhunus tidak menghiraukan kata-kata anaknya itu.

"Aku tidak akan tunduk kepada tuhan Muhammad. Aku rela mati daripada menyembah tuhan kamu itu," balas Abdullah.

Abdullah yang hilang pertimbangan terus menghunus pedang untuk memenggal kepala anaknya. Abu Ubaidah tidak membalas dan hanya bertahan daripada serangan dari bapanya itu.

Tetapi tindakan tidak melawan itu membuakkan lagi kemarahan si bapa dan terus menyerang Abu Ubaidah bertubi-tubi.

Akhirnya perkara yang menyayat hati berlaku apabila Abu Ubaidah tanpa ada sebarang pilihan terpaksa membunuh bapa yang beliau sangat hormati dan sayangi.

Abdullah cedera parah apabila terkena libasan pedang anaknya. Sebaik bapanya cedera Abu Ubaidah terus membuang pedang lalu memangku dan mendakap ayahnya. Beliau menangis tersedu-sedu sambil meminta maaf kerana terpaksa membunuh. Si ayah akhirnya mati di pangkuan anaknya sendiri dan Abu Ubaidah mengambil masa yang agak lama untuk menerima hakikat kematian yang sebegini.

utusan online

Sunday, February 13, 2011

12 Rabiulawal juga tarikh nabi wafat

SOALAN:
Ada pandangan bahawa kita tidak boleh terlalu asyik menyambut 12 Rabiulawal sebagai hari keputeraan baginda SAW kerana pada tarikh tersebut juga baginda wafat. Benarkah pandangan ini?

JAWAPAN:

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan apabila datang kepada mereka sesuatu keterangan, mereka berkata: “Kami tidak akan beriman sehingga Kami juga diberi (wahyu) sama seperti Yang telah diberikan kepada pesuruh-pesuruh Allah”. Allah lebih mengetahui di mana (dan kepada siapakah Yang sepatutnya) ia berikan jawatan Rasul (dan wahyu) Yang diberikan-Nya itu. orang-orang Yang melakukan perbuatan Yang salah itu akan ditimpa kehinaan di sisi Allah, dan azab seksa Yang amat berat, disebabkan perbuatan tipu daya Yang mereka lakukan. (al-An’am: 124)

Hercules (Raja Rom) ketika bertanya kepada Abu Sufyan mengenai sifat-sifat Rasulullah SAW dengan berkata: “Bagaimana keturunannya di hadapan kamu?” Jawab Abu Sufyan: “Dia adalah berketurunan baik (mulia) di kalangan kami”, lalu Hercules menjawab: “Begitulah kesemua para rasul yang diutus daripada keturunan yang mulia daripada kalangan kaumnya”. Iaitu Nabi diutus daripada kalangan keluarga yang termulia dan berketurunan yang ramai.

Baginda adalah penghulu anak Adam di dunia dan akhirat. Juga digelar Abu al-Qasim, Abu Ibrahim, Muhammad, Ahmad pemadam kekufuran dan kesyirikan. Tiada nabi selepas baginda, penghimpun yang tersimpan manusia menjemput kedua kalinya. Nabi yang rahmat, nabi yang taubat, penutup seluruh kenabian, dia al-Fatih (pembuka), Taha, Yasin dan Abdullah.

Baginda adalah lembut lagi mengasihani mengingatkan mengangkat baginda sebagai pembawa rahmat, pembawa nikmat kebahagiaan hidup dan petunjuk.

Baginda SAW dilahirkan dengan sejahtera pada hari Isnin. Ini berdasarkan hadis riwayat Imam Muslim, daripada Abi Qatadah sesungguhnya seorang lelaki Badwi bertanya kepada Rasulullah SAW: Apa pandangan tuan puasa pada hari Isnin? Lalu baginda menjawab: “yang demikian (Isnin) adalah hari aku dilahirkan padanya dan hari turun wahyu kepadaku”.

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam karyanya dengan sanad daripada Jabir dan Ibnu Abbas, sesungguhnya baginda SAW telah dilahirkan pada tahun gajah hari Isnin, 12 Rabiulawal, padanya (12 Rabiulawal), aku diangkat ke langit (mikraj), dan padanya berlaku hijrah, dan padanya juga wafat. (Ibn Kathir, al-Sirah al-Nabawiyyah, dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, cet:1, 2005, hlm: 35)

Sementara itu, Sheikh Safiyyu al-Rahman al-Mubarakfuri di dalam kitabnya, al-Rahiq al-Makhtum menjelaskan bahawa, tarikh kelahiran Nabi SAW iaitu 12 Rabiulawal adalah bersamaan dengan 20 atau 22 April tahun 571 Masihi.

Tarikh ini berdasarkan apa yang dinyatakan oleh Muhammad Sulaiman al-Mansur Fauri yang merupakan tokoh sejarah. Tarikh ini diperakui oleh Mahmud Basha seorang tokoh dan sarjana dalam bidang falak. (Safiyyu al-Rahman al-Mubarakfuri, al-Rahiq al-Makhtum, Dar al-Fikr, Beirut, cet:1, 1991, hlm: 45).

Jumhur ulama bersetuju tarikh kelahiran baginda Rasulullah SAW adalah 12 Rabiulawal 571 Masihi, tahun gajah. Dikenali dengan tahun gajah kerana pada tahun inilah Abrahah menyerang kota Mekah dengan tentera bergajah.

Sementara, tarikh kewafatan baginda seperti yang disebut oleh riwayat yang terdahulu iaitu pada 12 Rabiulawal, pada tahun 11 hijrah, ketika baginda berusia 63 tahun. (Lihat; Abu Hasan ‘Ali al-Husaini al-Nadawi, al-Sirah al-Nabawiyyah, dar ibn Kathir, Dimasyq, 2009, cet: 5, hlm:539).

Kebiasaannya serta fitrah manusia tidak ingin meraikan tahun kewafatan orang yang dikasihinya. Lebih-lebih lagi junjungan besar Nabi SAW yang telah banyak menabur bakti kepada umatnya.

Kewafatan baginda cukup menyedihkan bagi orang yang pernah mengenali baginda. Para sahabat r.a tidak sanggup dan tidak mampu berpisah dengan kekasih mereka Rasulullah SAW.

Baginda telah melayan mereka seperti seorang ayah, dengan penuh kasih sayang baginda menatang para sahabat. Mereka didakap dengan tulus ikhlas dan persaudaraan.

Mereka (para sahabat) dan juga kita tidak akan bertemu dengan insan yang begitu agung budi pekertinya, tidak pernah mengecewakan setiap yang meminta.

Baginda tidak pernah mengherdik yang lemah mahupun yang fakir, baginda tidak pernah tidak pernah menyakiti setiap yang mendampinginya.

Menerusi kitab al-Dalail al-Nubuwwah, dalam bab membicarakan kelahiran baginda, beberapa riwayat perlu dikongsikan di sini.

Antaranya: daripada Ibnu Abbas r.a berkata: “Tidaklah Allah azza wa jalla menjadi sesuatu apa pun dan tidak pula meninggalkan sesuatu nyawapun yang lebih mulia daripada Nabi SAW, dan aku (Ibnu Abbas) tidak pernah mendengar bahawa Allah SWT bersumpah dengan kehidupan seseorang melainkan dengan Nabi SAW, firman Allah SWT yang bermaksud: Demi umurmu (Wahai Muhammad), Sesungguhnya mereka membuta tuli Dalam kemabukan maksiat mereka. (al-Hijr: 72)

Umumnya Allah SWT tidak akan bersumpah dengan sesuatu apa pun melainkan ia sungguh hebat dalam sudut ciptaan dan kedudukan. Dalam ayat ini Allah SWT bersumpah dengan umur Nabi SAW.

Pengiktirafan

Inilah satu pengiktirafan dan pemasyhuran kedudukan baginda di sisi Allah SWT.

Dalam riwayat lain daripada Umm Kurz sesungguhnya telah berkata, dia (Umm Kurz) mendengar daripada nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Aku adalah penghulu bagi kaum mukminin apabila mereka dibangkitkan di mahsyar kelak, akulah yang akan memimpin mereka apabila dibangkitkan, dan akulah yang akan memberi berita gembira apa berkesedihan, akulah imam mereka apabila mereka sujud, dan akulah orang yang paling hampir kepada Allah apabila berhimpun di hadapan Allah, aku akan berbicara di hadapan Allah lantas akan diiakan kata-kataku dan aku memberi syafaat lalu diterima syafaatku dan aku meminta lalu ditunaikan permintaanku”. (Abi Naim al-Asfahani, Dalail al-Nubuwaah, Dar al-Nafais, 1999, cet:4, jld:1, hlm: 67)

Dalam suasana sambutan Maulid Rasul SAW minggu depan, ia harus dimanfaat dengan sebaik mungkin agar kelahiran baginda yang penuh makna dapat dihayati bersama.

Cinta kepada nabi SAW bermaksud cinta kepada Allah SWT. Kelahiran baginda telah mengubah dunia yang sarat dengan amalan jahiliah kepada nur (cahaya) yang memandu mereka menjadi manusia yang berakhlak.

Nabi SAW telah mengenalkan kita kepada Allah SWT, meninggalkan kepada kita mukjizat agung iaitu al-Quran, dan mengajar kita erti ibadah supaya sampai ke makam penghambaan yang hakiki menghampiri Rabbul Izzati.

Semoga Allah menghimpun kita bersama kekasih agung kita Muhammad SAW.

utusan online

Bicara perihal Rasulullah

Oleh ZUARIDA MOHYIN

DALAM kita perasan ataupun tidak, Muhammad hanya menjadi nama yang diletakkan kepada nama bayi lelaki yang baru dilahirkan ataupun bersempena dengan pengislaman diri seorang mualaf.

Kalaupun dipilih, ia mungkin sekadar mengambil berkat daripada nama yang hakikatnya, mempunyai makna besar, khasnya kepada umat Islam.

Sayangnya, siapa itu Muhammad, jarang kita endahkan dengan anggapan kita sudah mengenali Muhammad itu. Ataupun kita sekadar mengambil kesempatan dengan pengetahuan yang terhad, yang diperoleh semasa kecil-kecil dahulu.

Namun apabila isu karikatur Nabi Muhammad dan isu-isu berkaitan dengan kekasih Allah ini timbul dalam masyarakat, sebahagian umat Islam seluruh dunia menjadi sensitif dan terpanggil bagi menyatakan sikap.

Alhamdulillah, ini membuktikan masih ada umat Islam yang begitu prihatin serta peka dengan segelintir anasir luar yang cuba memburuk-burukkan Islam menerusi pelbagai cara.

Padahal sebenarnya, bagi seorang Islam, apabila bertemu dengan perkataan Muhammad, digalakkan kita berselawat (berdoa) untuknya.

Di dalam al-Quran, Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, berselawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (al-Ahzab: 56)

Nasaie dan Ibnu Hibban melaporkan, Nabi Muhammad berpesan: “Sesungguhnya orang paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.”

Atas kesedaran perlunya melahirkan rasa kecintaan yang lebih mendalam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW dan bersempena sambutan Maulidur Rasul yang bakal diraikan pada 15 Februari ini, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. mengambil inisiatif menerbit dan mempersembahkan beberapa koleksi buku berkenaan Rasulullah SAW daripada pelbagai sudut menarik kepada para pembaca Islam di negara ini.

Buku-buku yang berjudul Uswatun Hasanah: Meneladani Rasul Meraih Cinta Allah, Bukti-Bukti Sains & Sejarah Kerasulan Muhammad, Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit, Rahsia Cinta Segi Tiga Muhammad dan Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah ini dipersembahkan dengan olahan tersendiri para penulisnya bagai menarik perhatian umat Islam. Terutamanya generasi muda supaya mengenali insan mulia Muhammad sebagai utusan kepada seluruh manusia, penyampai wahyu Allah, saksi, pemberi khabar gembira, pemberi amaran, penyeru ke jalan Allah, lampu yang menerangi dan banyak lagi.

Dengan mengenali Nabi Muhammad SAW, semoga akan timbul rasa cinta kepada baginda, sekali gus mendorong pembaca mengikut jejak langkahnya serta menjadi ikon kehidupan kita.

utusan online

Wednesday, February 9, 2011

Pelihara tajwid semasa baca al-Quran



Bersama NURI ALI ARBAIN

AL-QURAN adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW sebagai salah satu tanda kemukjizatan Nabi terakhir dan sebagai panduan hidup kepada manusia sehinggalah ke hari kiamat.

Wahyu memberi maksud bahawa Al-Quran bukanlah kalam atau perkataan atau ciptaan manusia tetapi ia adalah sesuatu yang terus daripada Allah SWT.

Setiap Muslim dikehendaki wajib mengenal serta boleh membaca al-Quran kerana al-Quran ini merupakan sumber ilmu utama dan panduan yang terbaik dalam kehidupan.

Sekiranya mereka tidak boleh membaca maka dituntut untuk mempelajarinya. Seperkara yang harus diambil berat dalam pembacaan al-Quran adalah membacanya secara bertajwid.

Mutakhir, banyak video, cakera padat (CD) dan audio di pasaran yang memapar dan memperdengarkan bacaan al-Quran tanpa menitikberatkan hukum tajwid dan hanya sekadar untuk dikomersialkan.

Walaupun ia adalah satu usaha yang baik tetapi kita seharusnya memelihara keaslian dan ketepatan dalam membacanya. Oleh sebab itu Nabi Muhammad SAW semasa hayatnya amat menitikberatkan pembacaan al-Quran yang tepat dan betul.

Ini dapat dilihat daripada gesaan-gesaan yang disebut dalam al-Quran itu sendiri. Firman Allah yang bermaksud: Dan bacalah al-Quran dengan tartil. (al-Muzammil: 4)

Ayat ini jelas menunjukkan Allah SWT memerintahkan Nabi SAW membaca al-Quran yang diturunkan kepadanya dengan tartil iaitu mengelokkan sebutan akan setiap huruf dan makhrajnya secara bertajwid.

Ini membuktikan bahawa bacaan al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW adalah bacaan bertajwid dan bukan sekadar bacaan biasa sahaja.

Hukum mempelajari ilmu tajwid adalah fardu kifayah manakala mengamalkannya dalam bacaan adalah fardu ain yakni wajib ke atas setiap Muslim lelaki dan perempuan.

Walaupun seseorang itu hanya mahu membaca al-Quran walaupun satu ayat, dia tetap perlu membacanya dengan tajwid yang betul, tidak kira sama ada dia pernah mempelajarinya atau pun tidak.

Perkara seumpama ini boleh dilihat terutamanya dalam lakonan drama atau filem yang melibatkan pembacaan al-Quran di kalangan para pelakon yang memegang watak orang yang baik, sama ada ustaz atau ustazah.

Begitu juga dengan para pendakwah, imam, qari, hafiz atau sesiapa sahaja yang mana perlu diingatkan bahawa al-Quran itu adalah Kalam Allah yang perlu dibaca dengan tajwid dan bukan dibaca seperti surat khabar.

Oleh kerana mengamalkan ilmu tajwid adalah satu kewajipan maka ditegaskan di sini bahawa mempelajarinya juga adalah satu kewajipan demi untuk menyempurnakan tuntutan tersebut.

Kaedah mempelajari tajwid perlulah secara berguru. Ini kerana setiap dalam bacaan akan ditegur oleh guru tersebut. Oleh sebab itu untuk mencari guru perlulah mengambil dan mempelajarinya daripada guru-guru al-Quran yang diakui tentang keahliannya dalam ilmu tajwid.

Guru itu pula mestilah juga seorang yang pernah mempelajarinya daripada guru-guru yang berkeahlian sebelum mereka. Perkara ini penting untuk memastikan agar kesahihan bacaan itu terpelihara.

Dewasa ini banyak guru yang tidak ahli dalam bidang tersebut yang membuka kelas-kelas pengajian dan berani pula untuk mengeluarkan sanad secara terus menerus.

Jika dikeluarkan sijil tamat pengajian ia masih lagi boleh diterima pakai tetapi jika mengeluarkan sanad ia akan menimbulkan banyak persoalan dan prasangka kerana bukan sebarangan orang yang boleh mengeluarkannya. Ini cukup bahaya jika ia terus berkembang dalam masyarakat kita.

Walaupun zaman ini penuh dengan kecanggihan teknologi dan sains tetapi harus diingatkan bahawa tradisi berguru dalam mengamalkan ilmu wahyu masih lagi terikat dengan cara lama. Adalah tidak memadai hanya melalui kaset, cakera padat video (VCD), buku-buku dan audio semata-mata.

utusan online

Perawi wanita yang cerdas

WAJAHNYA cantik dan menawan. Semua orang yang pernah melihat wajahnya, pasti memuji kecantikannya. Dia juga memiliki akal yang cerdas. Dia melaporkan beberapa hadis dari ibunda Aisyah dan hadis-hadis yang dilapornya dapat diterima oleh pakar hadis bagi dijadikan bukti.

Itulah Aisyah binti Talhah, puteri kepada sahabat nabi yang bernama Talhah bin Ubaidillah. Talhah bin Ubaidillah merupakan salah seorang sahabat yang dijamin syurga oleh Rasulullah.

Suatu hari, Aisyah bermimpi bertemu dengan ayahnya. Ayahnya berkata kepadanya: “Wahai puteriku, keluarkanlah aku dari air yang menyakitiku ini. Rembesan air ini benar-benar menyeksaku”.

Apabila tersedar dari tidur, kata-kata ayahnya itu kembali terngiang-ngiang di telinganya.

“Ayah sudah meninggal dunia lebih tiga puluh tahun lamanya. Apakah yang terjadi kepada ayah sebenarnya,” Aisyah tertanya-tanya sendiri.

“Aku mesti menyelidik apakah yang menimpa ayah,” Aisyah menanam tekad di hatinya.

Aisyah segera mengumpulkan saudara-saudaranya, lalu mereka bersama-sama pergi ke kuburan ayah mereka. Mereka menggali kubur itu dan terkejut melihat keadaan jasad ayah mereka yang sudah bertukar warna menjadi hijau seperti sayur.

Perkara itu berlaku kerana ada air yang mengalir di dalam kubur itu, sehingga menyebabkan jasad itu sentiasa basah.

Jasad sahabat nabi yang mulia itu segera dikeluarkan. Jasad itu kemudian dibalut dengan kain, lalu dipindahkan ke atas sebidang tanah di Basrah.

Aisyah binti Talhah dibesarkan dalam lingkungan keluarga Rasulullah, khususnya dalam bimbingan Ummul Mukminin Ibunda Aisyah. Ibunya, Ummu Kalsum binti Abu Bakar merupakan adik-beradik ibunda Aisyah yang berlainan ibu.

Oleh kerana itulah, Aisyah begitu rapat dengan ibunda Aisyah yang mendidiknya sejak kecil dengan didikan iman dan adab.

Dengan didikan itu, Aisyah membesar menjadi wanita yang tinggi ilmunya, kehormatannya dan kejujurannya. Hadis-hadis yang dilaporkannya diterima oleh pakar hadis dan dijadikan sandaran hukum.

Aisyah banyak berzikir kepada Allah sehingga jiwanya menjadi bersih dan tenang. Tidak hairanlah sekiranya beliau yang dipilih bagi melaksanakan tugas bagi memindahkan kuburan ayahandanya ke tempat yang lebih selamat.

Aisyah begitu cantik dan pintar menyebabkan ramai lelaki ingin hidup bersamanya. Selepas kematian suaminya, Abdullah bin Abdul Rahman bin Abu Bakar, Aisyah dipinang oleh pemimpin Iraq yang bernama Mus’ab bin Zubair.

Mus’ab adalah perwira yang gagah berani dan memiliki wajah yang tampan. Mus’ab begitu memanjakan Aisyah dan memberinya kemewahan hidup.

Perkara itu menyebabkan Aisyah kadangkala manja dan tidak mempedulikan Mus’ab. Mus’ab tidak selesa dengan sikap Aisyah itu. Dia segera berbincang dengan pembantunya bagi menyedarkan Aisyah tentang sikapnya itu.

“Bolehkah engkau membantuku bagi menyedarkan Aisyah dari sikap manjanya,” ujar Mus’ab kepada pembantu peribadinya yang bernama Abdullah.

Abdullah berfikir sebentar, kemudian bersuara. “Bolehkah saya mengusulkan satu cara”.

“Lakukanlah apa sahaja asal dia tidak mengecewakanku lagi. Dia adalah perhiasan dunia yang paling berharga bagiku,” jawab Mus’ab.

“Baiklah, saya akan lakukannya,” kata Abdullah.

Abdullah segera membuat perancangan. Apabila malam tiba, dia pergi ke rumah Aisyah lalu meminta izin masuk. Aisyah hairan lalu bertanya, “Apakah yang engkau inginkan malam-malam begini?”

Aisyah berasa takut apabila melihat Abdullah datang bersama dua orang lelaki bertubuh besar dan berkulit hitam.

Pembantu Aisyah bertanya: “Apa keperluanmu?”

Abdullah menjawab: “Malang bagi tuanmu, Aisyah”.

“Ada apa dengannya,” soal pembantu itu lagi.

“Si penjahat yang gemar memukul orang itu menyuruhku membuat lubang, lalu menguburkan Aisyah di dalamnya hidup-hidup. Aku sudah pun berusaha tidak melakukannya, tetapi dia mengancam akan membunuhku,” kata Abdullah.

Pembantu itu faham bahawa si penjahat yang dimaksudkan oleh Abdullah itu ialah Mus’ab. Dia pun berkata: “Lepaskan aku. Aku akan pergi menemuinya bagi bertanyakan akan hal ini,” kata pembantu itu.

Abdullah menjawab dengan tegas dan nada suara yang tinggi. “Tidak mungkin! Engkau tidak ada kesempatan lagi”. Kemudian dia berkata kepada kedua orang hitam itu dengan nada yang sangat tegas, “Galilah lubang sekarang!”

Mendengar arahan Abdullah yang tegas itu, Aisyah menangis kerana takut. “Abdullah, benarkah engkau hendak membunuhku?”

“Tidak ada pilihan lain lagi. Meskipun aku yakin Allah akan membalasnya sesudah kamu mati, tetapi, dia begitu marah kepadamu,” jawab Abdullah.

“Apakah yang menyebabkan dia marah kepadaku?” soal Aisyah.

Abdullah menjawab: “Engkau sering tidak mengendahkannya, hingga dia menyangka engkau benci padanya”.

Aisyah berkata: “Baiklah. Saya berjanji kepada Allah tidak akan mengulanginya lagi”.

Abdullah berhenti berbicara. Dia seakan-akan berfikir. “Tetapi, aku khuatir dia akan membunuhku”.

Mendengar jawapan Abdullah itu, Aisyah dan pembantu-pembantunya menangis semahu-mahu mereka. Abdullah kemudian berkata: “Aku bersimpati dengan keadaanmu. Beritahulah kepadaku apa yang harus aku katakan kepada Mus’ab”.

Aisyah segera menjawab: “Saya memberi jaminan, saya tidak akan mengulangi perbuatan itu bagi selama-lamanya”.

“Baiklah,” kata Abdullah. Dia mengarahkan dua lelaki hitam itu pergi dari situ.

Abdullah segera berjumpa dengan Mus’ab dan menceritakan perkara yang berlaku. “Aku kurang yakin dengan kata-katanya. Suruhlah dia bersumpah,” kata Mus’ab.

Abdullah bergegas menemui Aisyah, “Mus’ab sudah terpujuk. Jadi bersumpahlah agar engkau tidak akan mengulanginya”.

Aisyah segera bersumpah akan melayan Mus’ab dan berbuat baik kepada Mus’ab sepanjang hayat mereka.

Aisyah akhirnya terkenal dalam sejarah sebagai wanita baik yang indah rupa parasnya, tinggi ilmunya, dihormati, cerdas dan berani menyatakan kebenaran.

utusan online

Christina mahu jelaskan Islam sebenar



Susunan ZUARIDA MOHYIN

kehidupan umat Islam di Amerika Syarikat berubah selepas tragedi 11 September dan dalam masa sama agama Islam semakin dikenali. - Gambar hiasan

KETIKA dua pesawat melanggar bangunan Pusat Dagangan Dunia di New York dalam insiden 11 September 2001, Christina Rountree masih di sekolah menengah rendah. Seperti sebahagian masyarakat Amerika Syarikat (AS) lain pada masa itu, dia hanya mampu tercengang dan marah.

“Apabila keluar di berita-berita mengatakan serangan tersebut dilakukan oleh orang Islam. Lantas, saya bertanya kepada teman yang beragama Islam... mengapa mereka sanggup melakukannya atas nama Islam? Islam itu agama awak, bukan?

Christina masih ingat jawapan balas teman-temannya yang mengatakan: “Mereka itu orang gila. Mereka tidak menghormati agama Islam. Islam adalah agama kedamaian”.

Fikiran Christina keliru. Lantas, dia mula membaca tentang falsafah agama Islam itu. Malah ketika di kolej, beliau turut menyertai Persatuan Pelajar Islam di kampusnya.

Semuanya selain untuk mengetahui di sebalik agama Islam, dia juga sebenarnya sedang mencari matlamat dalam kehidupannya. Sejak itu, mata dan hatinya telah terbuka tentang Islam. Selama ini terlalu banyak yang salah digambarkan tentang agama Islam. Hal ini menimbulkan semacam satu semangat kepada Christina untuk memperbetulkan, waima pada masa itu dirinya belum Islam.

Christina lantas mengambil keputusan untuk membantu golongan bukan Islam agar mereka ini lebih memahami agama yang syumul itu iaitu agama Islam.

“Mereka sebenarnya memperoleh maklumat yang salah tentang agama Islam dan Muslim ditambah kebimbangan yang sudah menguasai diri, kata Christina. Malah sebagai seorang Afro-Amerika, saya amat memahami bagaimana rasanya dinilai hanya dengan melihat penampilan luaran anda sahaja”.

Namun bagi Christina, dia tidak pasti jika ada orang yang akan mendengar kata-katanya. Keraguannya itu diluahkan kepada seorang teman.

Balas temannya, “Beginilah Christina, bukankah lebih baik awak tunjukkan contoh tauladan bagaimana seorang Muslim itu daripada awak banyak menghabiskan masa bercakap mengenai apa yang mereka sendiri tidak pernah mengambil berat untuk memahami. Ada kebenarannya juga...

Mengakui kepercayaannya ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW dan dakwah yang disampaikan baginda. Malah Christina turut menyukai struktur agam Islam itu sendiri dan keyakinan paling kemuncak ialah akan mukjizat al-Quran. Apa sahaja kemusykilan yang timbul boleh dirujuk terus kepada kitab suci al-Quran yang masih terpelihara dan menjadi rujukan sehingga kini.

Akhirnya, pada 17 November 2006, Christina mengucap dua kalimah syahadah. Keputusan itu atas kehendak, kerelaan dan keikhlasan. Akui Christina, dia menerima Islam kerana itulah yang dikehendaki Allah SWT ke atasnya.

Namun, keputusannya itu bukanlah sesuatu yang dijangka dan diharap oleh ibunya, sekali gus tidak merestui pengislaman yang dibuat Christina.

“Ibu melenting bila mengetahui saya sudah Muslim. Katanya, saya lakukan semua itu kerana seorang lelaki memandangkan saya mudah mesra dengan lelaki yang berasal dari Timur Tengah atau yang mirip wajah pemuda dari India. Padahal, ketika itu, ibu tahu saya tidak mempunyai teman lelaki lagi.

“Berlainan pula penerimaan bapa, dia hanya menyokong segala tindakan saya jika itu yang membuatkan saya gembira”. Katanya lagi, “Buatlah apa sahaja selagi mana kau rasakan yang engkau telah menemui Tuhanmu.”

Alhamdulillah...tidak lama selepas itu, sudah nampak tanda-tanda penerimaan ibunya, salah satunya, sesekali ibunya mengikut Christina ke masjid.

Sungguhpun begitu, tidak dapat dinafikan sebaik bergelar Muslim, dia berhadapan detik-detik kesukaran yang ada ketikanya amat memahitkan.

Katanya, percubaan mengebom lapangan terbang berdekatan Detroit pada Hari Natal adalah detik paling besar yang diumpamakan mencalit arang kepada wajah Islam kepada semua umat Islam seluruh dunia.

“Bagi saya ia bukannya satu atau dua tapak ke belakang. Ia seolah-olah ribuan tapak ke belakang. Pada saat di mana orang sudah mula menerima Islam secara positif, jauh daripada pandangan dan persepsi Islam itu agama keganasan dan pelbagai lagi sisi gelap Islam, kini situasi seperti 11 September, kembali berulang,” katanya.

Memburukkan lagi keadaan, pengalaman Christina pada ketika itu merupakan krew penerbangan. Tidak lama selepas kejayaan kerajaan AS mematahkan cubaan serangan seorang Muslim Nigeria, ketika itu dia berada di dalam sebuah pesawat yang hendak berlepas, salah seorang rakan krew yang mundar-mandir di dalam pesawat membuka bicara mengenai insiden tersebut.

Mereka berdua berulang kali mengatakan dengan nada marah dan tidak puas hati, “Orang Muslim tidak seharusnya berada di AS. Saya berharap sangat mereka semua mati. Malah mereka terus-menerus mengatakan pelbagai hal tentang Islam,” kenang Christina.

Pada saat itulah, Christina mulai faham, bagaimana pandangan majoriti warga AS tentang Muslim. Banyak yang tidak tepat, malah ada yang tidak berasas. Ingin sangat dia membetulkan pandangan salah dua krew lelaki itu tadi.

Namun, Christina memilih untuk berdiam, apatah lagi memberitahu bahawa dirinya sebenarnya seorang Muslim. Bagaimanapun, perbualan mereka itu benar-benar membebani kotak fikiran Christina.

Bagaimanapun, peristiwa itu sedikitpun tidak membuat beliau putus harapan. Baginya, suatu masa nanti, pasti rakyat AS akan melakukan sepertinya, mempelajari sendiri bagaimana Islam yang sebenarnya.

Mengakui dirinya masih dalam prose s pembelajaran selain berazam akan bertudung suatu hari nanti. Insya-Allah.

Sumber: MUSLIM IN MICHIGAN

utusan online

Monday, February 7, 2011

Allah sentiasa bersama kita

walau apa pun kerja yang kita lakukan yakinlah bahawa Allah sentiasa melihat dan bersama kita. - Gambar hiasan

Mukadimah
Surah al-Dhuha termasuk dalam surah Makiyyah. Keseluruhan ayatnya berjumlah 11 ayat dan diturunkan selepas surah al-Fajr.

Hubungan surah ini dengan surah al-Lail, dalam surah al-Lail disebutkan tentang (Dan orang yang paling takwa akan dijauhkan daripadanya).

Disebabkan pemimpin daripada orang yang paling bertakwa itu adalah Rasulullah SAW, maka Allah SWT menyempurnakan penjelasan tentang perkara ini dengan menyebut pelbagai kenikmatan-Nya yang telah dianugerahkan kepadanya.

Firman Allah SWT: Demi waktu dhuha.

Ibn Jauzi berkata: Ulama menyebut empat pendapat berkenaan waktu dhuha.

* Terangnya siang hari seperti pendapat Mujahid.

* Awal hari seperti kata Qatadah.

* Awal masa daripada siang hari apabila matahari naik. Inilah pendapat al-Suddi dan Muqatil.

* Siang hari keseluruhannya. Ini pendapat al-Farra’.

Firman Allah SWT: Dan malam apabila ia sunyi-sepi.

Berkenaan dengan maksud ayat ini ada beberapa pendapat:

* Apabila gelap.

* Apabila sudah pergi. Yang kedua-duanya diriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a.

* Apabila datang seperti pendapat Sa’id bin Jubair.

* Apabila tenang seperti pendapat ‘Ata, Ikrimah dan Ibn Zaid.

Firman Allah SWT: (bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

Syed Qutub berkata: Allah tidak sekali-kali membiar dan membuangmu sebagaimana dikatakan oleh kaum Musyrikin yang mahu menyakiti hatimu dan merungsingkan fikiranmu.

Sebabnya, Dia adalah Tuhanmu dan engkau adalah hamba-Nya yang dihubungkan kepada-Nya dan disandarkan kepada Rububiah-Nya dan Dialah Penjaga, Pelindung dan Penaungmu.

Limpah kurnia-Nya kepadamu tidak kunjung putus. Balasan-balasan yang disediakan unutkmu di akhirat adalah lebih baik dari limpah kurnia-Nya yang diberikan kepadamu di dunia.

Firman Allah SWT: Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

Al-Maraghi berkata: Keadaanmu pada permulaan masa hidup barumu sekarang lebih baik daripada masa-masa lalu.

Setiap hari engkau akan bertambah mulia. Setiap hari martabatmu akan semakin tinggi jika dibanding dengan sebelumnya.

Setiap saat Aku akan memberimu kehormatan demi kehormatan, ketinggian demi ketinggian.

Firman Allah SWT: Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda berpuas hati.

Ibn Kathir berkata: Yakni, di alam akhirat kelak, Dia akan memberikan kurnia kepada beliau sehingga dia meredainya untuk memberi syafaat kepada umatnya dan menerima apa yang telah disediakan untuk beliau berupa kemuliaan.

utusan online

Wednesday, February 2, 2011

Banyak ketawa hati mati



SUKA dan duka menjadi asam garam kehidupan. Setiap insan sering dihadapkan dengan pelbagai keadaan hidup yang memerlukan tindakan mental dan fizikal tertentu.

Menangis dan hiba sering dikaitkan dengan kedukaan dan penderitaan. Manakala ketawa selalunya menjadi manifestasi keriangan dan kepuasan yang tidak semua insan dapat merasainya.

Islam tidak pernah melarang umatnya untuk melahirkan kegembiraan dan kepuasan hati mereka dengan ketawa.

Namun, sebagai agama syumul dengan pelbagai adab dan disiplin, syariat tetap membataskan tahap ketawa yang dibenarkan. Ia bagi mengelakkan orang Islam dipandang rendah martabatnya oleh bukan Islam.

Menyingkap sirah Rasulullah SAW ketika hebat melancarkan misi dakwah melalui jihad perang selepas hijrah ke Madinah.

Allah menempelak sebahagian tentera munafik yang pada mulanya menyatakan persetujuan untuk bersama baginda di medan peperangan.

Bagaimanapun, mereka membatalkan janji dan persetujuan pada saat genting tentera Islam bakal bertarung dengan kekuatan tentera Musyrikin Quraisy dalam Perang Uhud.

Berikutan peristiwa itu, Allah berfirman yang bermaksud: Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (pada akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka usahakan. (at-Taubah: 82).

Jelas daripada mafhum ayat ini, Allah mengungkapkan sifat lazim kaum munafik selalunya suka mengamal tabiat ketawa berlebihan.

Sedih, murung, riang, gembira dan ketawa adalah sentuhan naluri semula jadi. Tetapi Islam tetap mengehadkan untuk mengelak berlaku dalam keadaan melampau.

Lantaran Islam menyediakan pilihan yang boleh diamalkan bagi mengelak kita daripada bertindak di luar batasan kemanusiaan apabila hati dan perasaan bertindak balas dengan apa yang dialami.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati (riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)."

Sewajarnya setiap insan mukmin segera menginsafi diri untuk tidak menjadikan ketawa sebagai perantara menzahirkan perasaan tersendiri dengan cara berlebihan. Perbuatan itu dibimbangi boleh membawa kepada beku dan matinya hati.

Saidina Umar al-Khattab pernah berkata, seseorang yang banyak ketawa nescaya akan kurang rasa takutnya kepada Allah. Apabila rasa takutnya berkurangan, maka akan kuranglah taatnya kepada Allah.

Ketawa yang sampai ke tahap berlebihan lebih mengundang perkara negatif. Orang banyak ketawa lebih suka membiarkan masa berlalu tanpa diisi dengan sesuatu bermanfaat.

Banyak ketawa juga boleh melupakan manusia daripada mengingati mati dan himpunan dosa yang menimbun dalam diri. Apabila lupa kepada mati, manusia lupa membuat persiapan menuju ke alam abadi kerana terlalu leka dengan keindahan, kekayaan, keseronokan dan kegembiraan yang tidak lebih hanya bersifat sementara.

Justeru, bermuhasabah diri adalah jalan paling terbaik supaya tidak terlalu leka dengan keseronokan dan keriangan yang dinikmati di dunia.

Kita juga diminta tidak mudah berpuas hati dan leka dengan pencapaian tersendiri dan akhirnya menjadikan ketawa sebagai teman kepada keseronokan.

Sekali lagi ditegaskan bahawa Islam tidak pernah melarang umatnya untuk ketawa, tetapi biarlah di atas landasan syariat yang sederhana. Kita tidak dapat mengelakkan sesuatu yang semula jadi tercipta.

utusan online

Abu Jahal mati dalam Perang Badar



Oleh SITI AINIZA KAMSARI

AKHIRNYA kepala Abu Jahal berjaya dipenggal oleh Abdullah bin Mas'ud dalam Perang Badar, sekali gus membawakan kemenangan kepada tentera Islam apabila ketua tentera kafir Quraisy berjaya dibunuh.

Namun Abu Jahal atau nama sebenarnya Amr bin Hisham atau dikenali juga sebagai Abu Al Hakam akan sentiasa menjadi satu figura yang melambangkan kejahatan seorang manusia tidak sahaja dalam soal agama malah terutama sekali soal akhlak.

Terkenal dengan sikap sombong dan bongkak, Abu Jahal suatu gelaran yang diberikan kerana jahil dalam agama (Bapa kepada segala kejahilan).

Namun kejahilan Abu Jahal di sini bukan bermakna beliau seorang yang bodoh, dungu atau buta mengenai Islam. Dia tahu bahawa agama itu agama yang benar.

Tinggal lagi hanya kerana tidak mahu kehilangan kedudukan, pangkat, nama dan pengaruh apabila mendapati Nabi Muhammad yang diutus untuk membawa dan menyebarkan Islam itu, yang jauh lebih muda daripada Abu Jahal, dikatakan cuba merampas semua itu daripadanya.

Kerana itu juga beliau dikenali sebagai Abu Al Hakam, bermaksud seorang yang bijaksana dan mengetahui segala serba serbi yang memberikan beliau satu kedudukan yang cukup lumayan, tinggi dan hebat oleh masyarakat Arab Quraisy.

Tetapi bila hadirnya Nabi Muhammad, mengapa tidak dia sahaja dipilih sebagai Rasul yang dikatakan lebih mulia, lebih bangsawan dan mempunyai kedudukan. mengapa Muhammad? Mengapa tidak Abu Jahal?

Lalu perasaan hasad seperti itu menyebabkan Abu Jahal cukup dengki terhadap baginda Rasulullah.

Maka tidak henti-henti dia menyakiti baginda, malah seluruh para pengikut baginda dan pantang sekali sesiapa yang menyebut mengenai Islam di hadapannya.

(Begitu pun dikatakan Nabi Muhammad sendiri tidak pernah berputus asa untuk menyeru dakwah kepada Abu Jahal. malah dikatakan baginda pernah menjadi tetamu Abu Jahal sebanyak 70 kali semata-mata tujuan dakwah dan berbaik sesama manusia).

Namun Abu Jahal walaupun pernah ditakutkan dengan kehadiran unta sebesar raksasa ketika hendak membunuh Rasulullah, tidak pernah mengenal erti serik untuk terus menyakiti Nabi Muhammad dan umat Islam di Mekah.

Bahkan apabila Nabi Muhammad terpaksa meninggalkan Kota Mekah untuk berhijrah ke Madinah, Abu Jahal adalah manusia yang paling gembira sekali.

Seolah-olah dia telah mencapai kemenangan besar kerana berjaya mengusir musuh ketatnya keluar dari Mekah.

Sehingga kini nama Abu Jahal tetap relevan untuk diguna pakai.

Sedangkan Abu Jahal itu seorang yang kafir dan masyarakat Melayu yang sudah tentunya beragama Islam tetapi pada hari ini jika berperangai tidak ubahnya seperti Abu Jahal pasti akan dilemparkan kata-kata: "Jahat atau degil macam Abu Jahal!"

Jahatnya Abu Jahal itu telah menyebabkan Allah menunjukkan kekuasan-Nya di hadapan Abu Jahal itu sendiri agar dia sedar. Namun tetap jugalah dia degil pada tahap yang melampau-lampau.

Ini apabila kita mengambil iktibar daripada kisah hamba sahaya milik Abu Jahal sendiri, iaitu seorang hamba perempuan yang bernama Zunairah yang memeluk Islam. Dia cuba menyembunyikan pengislamannya itu daripada pengetahuan majikannya. Ini kerana jika diketahui Abu Jahal, pasti maut yang akan menunggu.

utusan online

Puteri dan isteri khalifah



PADA suatu pagi, Ummu Kalsum bermain seorang diri. Abangnya, Hasan dan Husin sudah keluar, tidak diketahuinya ke mana mereka pergi. Ayahnya, Ali bin Abi Talib pula sudah keluar sejak awal pagi lagi bagi mencari nafkah. Ibunya, Fatimah az-Zahra sudah lama meninggal dunia. Tinggallah Ummu Kalsum bersendirian, menunggu kepulangan ayah dan abang-abangnya.

"Wahai Ummu Kalsum, ke mana kedua abangmu?" Ali yang baru pulang bersuara apabila melihat Ummu Kalsum saja di rumah.

"Saya tidak tahu, ayah. Barangkali, abang-abang pergi rumah mak cik Asma' bermain dengan Muhammad, Aun dan Abdullah," jawab Ummu Kalsum dengan fasih.

"Mengapa kamu tidak pergi ke sana bersama mereka? Tentu kamu sunyi tinggal di rumah," kata Ali lagi.

"Tidak mahulah, ayah. Mereka semua lelaki, saya perempuan," jawab Ummu Kalsum.

Ali tersenyum mendengar jawapan puteri kesayangannya itu. Nampaknya, Ummu Kalsum semakin matang sekarang kerana sudah ada sifat malu dalam dirinya pada kaum lelaki.

Ali teringat pada sahabatnya, Umar bin Khattab. Beberapa hari lalu, Umar datang bertemunya. Kata-kata Umar kembali terngiang-ngiang di telinganya.

"Wahai Ali, nikahkanlah daku dengan puterimu Ummu Kalsum".

Ali sedikit terkejut mendengar kata-kata sahabatnya itu. Ummu Kalsum masih kecil dan belum masanya bagi dinikahkan. Lagi pula, Ali bercadang hendak menikahkah Ummu Kalsum dengan anak saudaranya, iaitu anak kepada Jaafar bin Abi Talib.

"Sebenarnya aku hendak menikahkan Ummu Kalsum dengan anak-anak Jaafar," kata Ali berterus terang.

Namun, Umar terus mendesak. "Wahai Ali, nikahkanlah aku dengan Ummu Kalsum. Aku yakin, tidak ada orang lain yang besar harapannya supaya dapat hidup bersama Ummu Kalsum melebihi harapanku," kata Umar.

Ali masuk ke biliknya, lalu mengambil sehelai kain. Kemudian, dia keluar semula mendapatkan Ummu Kalsum.

"Ummu Kalsum, mari ke sini sebentar," Ali memanggil Ummu Kalsum yang masih leka bermain.

Ummu Kalsum meletakkan permainannya lalu menghampiri ayahnya.

"Pergilah berjumpa Amirul Mukminin dan sampaikan salam ayah kepadanya," kata Ali, sambil menyerahkan lembaran kain yang dilipatnya kepada Ummu Kalsum.

"Bagi kain ini, ayah?" Tanya Ummu Kalsum.

"Tunjukkan kain ini kepadanya. Suruhlah dia ambil kain ini jika dia suka, dan jika tidak suka, suruhlah dia kembalikan," terang Ali.

"Baiklah ayah. Saya pergi sekarang," kata Ummu Kalsum, lalu berjalan perlahan-lahan menuju ke rumah Umar.

Umar tersenyum apabila melihat kedatangan Ummu Kalsum. Ummu Kalsum segera menyampaikan salam ayahnya, dan menyerahkan kain itu kepada Umar.

"Aku suka. Semoga Allah memberkatimu dan ayahmu," kata Umar ringkas.

Ummu Kalsum segera pulang ke rumahnya, lalu mendapatkan ayahnya yang sedang menunggu kepulangannya.

"Ayah, Amirul Mukminin tidak melihat pun kain yang kubawa ini, sebaliknya hanya memandangku saja," ujar Ummu Kalsum.

Ali tersenyum mendengar kata-kata Ummu Kalsum. Ali pun memberitahu puterinya itu bahawa, dia akan dinikahkan dengan Umar tidak lama lagi.

Sesudah berkahwin dengan Umar, Ummu Kalsum dengan cepat dapat menyesuaikan dirinya dengan kehidupan baru sebagai isteri Amirul Mukminin. Namun, ia bukanlah kehidupan mewah di istana yang besar, memakai perhiasan yang mahal, pakaian yang bagus dan dilayan oleh dayang-dayang.

Sebaliknya, dia hidup dalam keadaan yang sederhana dan serba kekurangan. Ini kerana, Umar memilih hidup yang sederhana seperti yang dilalui oleh Rasulullah dan khalifah Abu Bakar bin Siddiq.

Suatu malam, Ummu Kalsum bersiap-siap mahu tidur. Hari sudah lewat malam, namun, Umar masih belum pulang. Belum sempat Ummu Kalsum melelapkan mata, dia mendengar suara Umar di pintu.

"Assalamualaikum!" Umar memberi salam sambil mengetuk pintu. Ummu Kalsum bangun membuka pintu. Umar segera masuk ke dalam rumah.

"Apa yang berlaku, wahai Amirul Mukminin? Aku lihat seperti ada sesuatu yang menyusahkan dirimu," ujar Ummu Kalsum.

"Benar. Sekarang aku ingin bertanya, mahukah kau menerima pahala yang Allah datangkan kepadamu malam ini?" Tanya Umar.

"Sudah tentu! Tetapi apakah perkaranya?"" Tanya Ummu Kalsum.

"Ada perempuan asing di pinggir kota ini hendak melahirkan anak. Tidak ada sesiapa pun yang membantunya".

"Jadi kau mahu aku membantunya? Baiklah, akan aku lakukan," kata Ummu Kalsum.

"Bawalah segala benda yang diperlukan olehnya," kata Umar. Dia sendiri terus menuju ke dapur lalu mengambil periuk, mentega, tepung dan biji-bijian.

Selepas semuanya siap, mereka berdua berangkat ke pinggir kota Madinah. Ummu Kalsum membawa barang-barang keperluan wanita itu dan bayinya, manakala Umar memikul periuk dan bahan-bahan masakan bagi membuat roti.

Selepas beberapa lama berjalan, mereka tiba di sebuah khemah. Dari jauh, Ummu Kalsum dapat mendengar suara wanita yang sedang menahan kesakitan hendak melahirkan. Ummu Kalsum segera masuk ke dalam khemah bagi membantu wanita tersebut.

Umar pula menyalakan api bagi memasak makanan. Dia meminta suami wanita itu menolongnya. Umar sendiri yang mengadun tepung dan memasaknya sehingga menjadi roti.

Tidak lama sesudah itu, bergemalah suara tangisan bayi memecah kesunyian malam. Ummu Kalsum segera keluar dari khemah dan mendapatkan Umar.

"Wahai Amirul Mukminin, berilah khabar gembira kepada temanmu bahawa dia mendapat bayi lelaki," kata Ummu Kalsum kepada Umar.

Lelaki bersama Umar itu terkejut mendengar kata-kata Ummu Kalsum. Barulah lelaki itu sedar, yang menolongnya sekarang adalah Amirul Mukminin Umar bin Khattab bersama isterinya Ummu Kalsum.

Malam itu, Ummu Kalsum pulang ke rumahnya dengan rasa puas, kerana dapat menolong orang yang memerlukan bantuan. Demikianlah sikap suka menolong yang ada dalam diri Ummu Kalsum.

Ummu Kalsum menjadi janda selepas Umar bin Khattab meninggal dunia kerana dibunuh oleh Abu Lu'lu'ah ketika beliau sedang menjadi imam solat Subuh di masjid. Sesudah itu, Ali menikahkan Ummu Kalsum dengan saudaranya Aun bin Jaafar. Selepas Aun meninggal dunia, Ummu Kalsum berkahwin pula dengan Muhammad bin Jaafar dan akhir sekali dengan Abdullah bin Jaafar.

Ummu Kalsum meninggal dunia ketika menjadi isteri Abdullah. Dia meninggal dunia saat melihat kematian puteranya, Zaid bin Umar.

l PETIKAN daripada buku Doa Gadis Baitulmaqdis terbitan PTS Islamika Sdn. Bhd.

utusan online

Tuesday, February 1, 2011

banjir teruk di segamat johor

Oleh MOHD. HASRIQ AMIRUDDIN
dan FARIZ FIKRI ZOLKARNAIN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 1 Feb. – Malaysian Relief Agency (MRA) bertindak pantas menggerakkan jenteranya malam ini untuk menyalurkan bantuan kecemasan dan logistik kepada mangsa banjir di Segamat, Johor yang merupakan daerah paling teruk terjejas akibat bencana alam itu.
Timbalan Presiden MRA, Dr. Ishak Masud berkata, pihaknya akan menggunakan Dana Bantuan Mangsa Banjir Utusan-MRA yang dilancarkan pada 8 November tahun lalu bagi membeli keperluan asas untuk diagihkan kepada mangsa banjir.
“Malam ini MRA akan bergerak ke Segamat untuk meninjau tempat yang sesuai dijadikan pusat bantuan utama berdasarkan jumlah mangsa banjir yang lebih tinggi berbanding kawasan lain.
“Kemudian, MRA akan menghantar dua buah lori muatan lima tan yang membawa bahan logistik seperti air mineral, susu, lampin, tuala wanita serta makanan kering pada keesokan harinya untuk diberikan kepada mangsa banjir di Segamat menggunakan Dana Bantuan Mangsa Banjir Utusan-MRA.
“Pasukan perubatan juga akan dihantar ke Segamat yang terdiri daripada doktor dan jururawat dengan kerjasama Hospital al-Islam dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM),” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.
Turut hadir ialah Presiden MRA, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik, Pengarah Emergency Relief, Khairil Annuar Khalid dan Pengarah Eksekutif MRA, Mohd. Shahrulazilan Said.
Menurutnya, kira-kira RM50,000 akan diperuntukkan pada peringkat awal untuk membeli bahan keperluan bagi mangsa yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara di sekitar Johor.
‘‘Bagi mereka yang ingin menderma untuk dana bantuan mangsa banjir, sumbangan boleh dilakukan melalui akaun: MALAYSIAN RELIEF AGENCY di nombor akaun 5640-9820-6365 (Maybank) atau menghubungi talian 03-26972007 atau layari laman web www.mra.my,’’ ujarnya.
Dalam perkembangan lain, Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) hari ini turut melancarkan dana bantuan banjir untuk membantu mangsa-mangsa di dalam dan luar negara.
Presidennya, Dr. Ahmad Faizal Mohd. Perdaus berkata, persatuannya kini sibuk membantu mangsa banjir di Johor dan tidak menolak kemungkinan akan ke Batticaloa, Sri Lanka untuk misi yang sama.
‘‘Semalam, para sukarelawan telah pun mengedarkan beberapa peralatan kebersihan diri kepada 486 keluarga di pusat pemindahan sementara sekitar Sungai Tiram, Johor Bahru dan Kuala Sengka, Kluang.
‘‘Kami bekerjasama dengan pihak lain dan bersiap sedia untuk menyalurkan apa-apa keperluan pada masa akan datang,” katanya.

utusan online

Banjir: Empat negeri semakin buruk

Oleh MOHAMAD FIKRI ROSLY KAMIL MASLIH, FAZRINA AYU RADUIAN, AINOL AMRIZ ISMAIL dan AMRAN MULUP
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 1 Feb. - Keadaan banjir di Johor, Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan dilaporkan semakin buruk apabila jumlah mangsa yang dipindahkan semakin meningkat.
Setakat petang ini, mereka yang dipindahkan di 356 pusat pemindahan sementara di empat negeri terbabit kini mencecah 60,389 orang berbanding 46,206 semalam.
Di JOHOR, daerah Segamat mencatatkan jumlah mangsa tertinggi apabila 19,6111 orang ditempatkan di 88 pusat pemindahan.
Ia diikuti Kluang dengan 11,299 mangsa yang dipindahkan ke 48 pusat pemindahan.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, secara keseluruhan sebanyak 13,820 keluarga terlibat dalam bencana itu.
Berikutan itu, kementeriannya telah menggerakkan sepenuhnya jentera Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk menyalurkan bantuan kepada mangsa.
"Jaminan kami bekalan makanan serta keperluan lain kepada mangsa banjir ini adalah mencukupi dan kami memantau secara berterusan.
"Kementerian juga telah melakukan banyak persiapan dan kami bersedia sekiranya bencana banjir ini berlarutan," katanya kepada pemberita selepas melawat pusat pemindahan mangsa banjir di Sekolah Agama Labis hari ini.
Di NEGERI SEMBILAN , jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di 26 pusat pemindahan di seluruh negeri ini kini menurun kepada 2,393 orang walaupun cuaca dilaporkan terus mendung dan hujan di sekitar daerah Gemas, Kuala Pilah dan Jempol.
Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, daripada jumlah itu, seramai 1,568 adalah penduduk di kawasan Gemas yang melibatkan 315 keluarga.
"Semalam, mereka yang dipindahkan akibat banjir di seluruh negeri ini ialah 4,198 orang.
"Pekan Gemas dan Taman Sungai Gemas paling terjejas dan air ketika ini masih belum surut sepenuhnya selepas ia mencecah sehingga paras bumbung rumah semalam," katanya kepada pemberita selepas melawat pusat pemindahan sementara di Sekolah Menengah Tuanku Abdul Rahman, Gemas.
Pada masa sama, daerah Tampin, Felda Sungai Kelamah dan Air Kuning Selatan turut terjejas, begitu juga Felda Jelai 4.
Di MELAKA, keadaan banjir tidak banyak berubah terutama bagi kawasan Melaka Tengah dan Alor Gajah ketika penduduk di daerah Jasin mula berpindah ke rumah masing-masing apabila air mulai surut.
Keseluruhan mangsa yang masih ditempatkan di pusat pemindahan sementara yang dibuka di Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin ialah 4,166 orang.
Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kawasan Melaka Tengah terus mencatatkan peningkatan jumlah mangsa banjir daripada 316 orang semalam kepada 2,161 sehingga lewat petang ini.
Menurutnya, keadaan itu menyebabkan lima lagi pusat pemindahan sementara dibuka hari ini bagi menampung jumlah mangsa yang semakin meningkat di kawasan Melaka Tengah.
Beliau berkata, lima pusat pemindahan yang dibuka hari ini ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Mutahir, SMK Munshi, Bilik Bacaan Bertam Malim, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) Malim dan Dewan Japerun.
''Keadaan banjir di kawasan Melaka Tengah nampaknya makin buruk dan jumlah mangsa dipindahkan pula semakin bertambah hingga kita terpaksa membuka lima lagi pusat pemindahan sementara.
''Di Alor Gajah pula masih terdapat kira-kira 380 keluarga membabitkan 1,568 orang yang kini ditempatkan di 10 pusat pemindahan.
''Bagaimanapun, di Jasin banjir mulai surut sejak malam tadi dengan 10 pusat pemindahan telah ditutup dengan hanya lima lagi yang masih beroperasi dengan 93 keluarga membabitkan 437 orang setakat ini," katanya selepas melawat mangsa banjir di pusat pemindahan sementara di SMK Munshi, Batu Berendam.
Di PAHANG, keadaan banjir semakin buruk apabila jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat kepada 1,777 orang membabitkan 226 keluarga.
Sehingga lewat petang ini, semua mangsa banjir yang dipindahkan terdiri daripada penduduk dari 12 kampung di daerah Rompin, Bentong, Raub dan Temerloh.
Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang berkata, jumlah tersebut melibatkan 1,687 orang daripada 204 keluarga di Rompin dan 90 mangsa membabitkan 22 keluarga di Bentong.
Katanya, beberapa jalan di Bera dan Rompin ditutup kepada semua kenderaan selepas dinaiki air setinggi 1.5 meter hingga dua meter.
"Jalan tersebut ialah Jalan Ladang Hwali, Jalan Ladang Trading dan Jalan Kampung Baru Bukit Ibam di Bera.
"Turut ditutup ialah jambatan Sungai Gayung dan jambatan Kampung Lubuk Batu di Rompin serta jalan alternatif Kampung Pasal ke Felda Palong 8 dekat Muadzam Shah," katanya.
Sementara itu, tambah beliau, beberapa penempatan turut terputus hubungan apabila paras air meningkat secara mendadak sehingga menjejaskan laluan utama.

utusan online