Tuesday, February 1, 2011

banjir teruk di segamat johor

Oleh MOHD. HASRIQ AMIRUDDIN
dan FARIZ FIKRI ZOLKARNAIN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 1 Feb. – Malaysian Relief Agency (MRA) bertindak pantas menggerakkan jenteranya malam ini untuk menyalurkan bantuan kecemasan dan logistik kepada mangsa banjir di Segamat, Johor yang merupakan daerah paling teruk terjejas akibat bencana alam itu.
Timbalan Presiden MRA, Dr. Ishak Masud berkata, pihaknya akan menggunakan Dana Bantuan Mangsa Banjir Utusan-MRA yang dilancarkan pada 8 November tahun lalu bagi membeli keperluan asas untuk diagihkan kepada mangsa banjir.
“Malam ini MRA akan bergerak ke Segamat untuk meninjau tempat yang sesuai dijadikan pusat bantuan utama berdasarkan jumlah mangsa banjir yang lebih tinggi berbanding kawasan lain.
“Kemudian, MRA akan menghantar dua buah lori muatan lima tan yang membawa bahan logistik seperti air mineral, susu, lampin, tuala wanita serta makanan kering pada keesokan harinya untuk diberikan kepada mangsa banjir di Segamat menggunakan Dana Bantuan Mangsa Banjir Utusan-MRA.
“Pasukan perubatan juga akan dihantar ke Segamat yang terdiri daripada doktor dan jururawat dengan kerjasama Hospital al-Islam dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM),” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.
Turut hadir ialah Presiden MRA, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik, Pengarah Emergency Relief, Khairil Annuar Khalid dan Pengarah Eksekutif MRA, Mohd. Shahrulazilan Said.
Menurutnya, kira-kira RM50,000 akan diperuntukkan pada peringkat awal untuk membeli bahan keperluan bagi mangsa yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara di sekitar Johor.
‘‘Bagi mereka yang ingin menderma untuk dana bantuan mangsa banjir, sumbangan boleh dilakukan melalui akaun: MALAYSIAN RELIEF AGENCY di nombor akaun 5640-9820-6365 (Maybank) atau menghubungi talian 03-26972007 atau layari laman web www.mra.my,’’ ujarnya.
Dalam perkembangan lain, Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) hari ini turut melancarkan dana bantuan banjir untuk membantu mangsa-mangsa di dalam dan luar negara.
Presidennya, Dr. Ahmad Faizal Mohd. Perdaus berkata, persatuannya kini sibuk membantu mangsa banjir di Johor dan tidak menolak kemungkinan akan ke Batticaloa, Sri Lanka untuk misi yang sama.
‘‘Semalam, para sukarelawan telah pun mengedarkan beberapa peralatan kebersihan diri kepada 486 keluarga di pusat pemindahan sementara sekitar Sungai Tiram, Johor Bahru dan Kuala Sengka, Kluang.
‘‘Kami bekerjasama dengan pihak lain dan bersiap sedia untuk menyalurkan apa-apa keperluan pada masa akan datang,” katanya.

utusan online

No comments:

Post a Comment